Sidor

måndag 20 mars 2017

Tranorna är här

Ja egentligen har de varit här i ca två veckor, men det är första dagen jag sett dem . Inte bara hört dem. . 
De trumpetar så det hörs i alla byarna här runtomkring. 
Mäktiga fåglar. Och lika fantastiskt att de hittar hit till oss varje år. 
 Bofinkarna har hittat vår fågelrestaurang. Och det ser ut att vara lite trängsel vid fågelholkarna . 


Snön har smält som ni ser och nu vill vi inte ha mer.  AJAX får äntligen sina älskade skogspromenader. Han har inte varit så pigg för ett par veckor sedan, men det visade sig vara en tillfällig grej och ordnade upp sig. Nu går svansen på topp igen .

 Och om två månader fyller han 16 år. !!!!


På tal om det så vimlar det av födelsedagar i vår familj den här tiden. 

Första var kusinen i SKÅNE som bjöd in till fest på ett mycket speciellt ställe. . . . . .


. . . . . nämligen i det museum som han och fästmön håller på att inreda. Ett riktigt nostalgimuseum som kommer att bli en riktig retrotripp för besökare. 

Här får ni en liten tjuvtitt på . . . . . 

GAMLA BILAR .. . . . . . 


. . . . . och gamla dockvagnar. 

 Vi "sög i oss" allt vi såg med klappande hjärtan .


Och Skåne är alltid lite före oss i Småland. Vintergäcken t.ex. blommade i stora gula mattor. 

Så härligt att våren är nära nu. 


Blommor ja. 
Som vanligt dök det upp ett blomsterbud och det var till mig som hade nästa födelsedag . 
Sonen i London har gjort det till en tradition att skicka blommor till sin mamma på födelsedagen. 

Jätteroligt !!! 
Jag minns för flera år sedan när blomsterbudet kom till skolan där jag jobbade. Då skulle ni sett vad alla undrade !!!! och säkert blev lite avis . Ha ha !


Mannen bjöd på kaffepåsängen och blommor och presenter vällde in . Finaste korten och scrappade korten kom med brevbäraren från släkt och vänner. 

Ja , man vill ju inte gärna öka på de där siffrorna ni vet , men visst är det roligt att fira födelsedag ändå. 

Nu ska ni se mannen present . 

En ny liten radio/cdspelare, en nyutgiven ELVIScd

Ja ELVIS är ju faktiskt död , men ibland undrar man  ??

I ett kuvert fanns biljetter till en . . .

HELT OTROLIG ELVISkonsert på MALMÖ ARENA i maj. 

Man har producerat en livekonsert på bildskärm plus en philharmonisk orkester på riktigt och med exfrun PRISCILLA PRESLEY som programledare.

Vad säger ni om det ?????


Jag är mållös !!! Några få platser i Europa får uppleva detta . Och JAG !!!!!

Lovar lovar att ni ska få läsa om det här !!!


Innan dess ska vi fira påsk så här kommer ett par påskkort till. 



Och så ska jag  ta hand om sådderna . Framför allt tomaterna som växer så det knakar.


Lilla fönstertomaten VILMA har jag redan skolat ut i större krukor. 


Imorgon är det VÅRDAGJÄMNING .

 Och då ska vi även ropa HURRA för nästa födelsedagsbarn i familjen . 

Det kommer att skalla ordentligt för hon fyller jämna år. 
Återkommer om denna händelse. 


Ha det gott och njut av alla vårtecken du får syn på. 

KRAM från Eva

6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Har du fyllt år Eva, hur kunde jag missa det. Stort GRATTIS i efterskott. Mannen din visste exakt vad han skulle köpa till dig. Och fina blommor av sonen.
Jag blir lika glad varenda år när tranan gör entré. Den är så pampig.
Dottern var också i Skåne fyra dagar förra veckan, hon sa precis som du att våren (och pollen) hade kommit längre där.
Kram!

Unknown sa...

Vad skönt att Ajax är ok igen. Grattis till honom i förskott.
Ja visst är det härligt att våren är på gång?! Love it!
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Här börjar det bli vår också, fast tranorna har inte synts till här än. De brukar ju hålla till nere på åkern vid sjön. Får hoppas de dyker upp här snart igen:)
Mina krokusar börjar så sakta att titta upp:)) Så skönt att höra att Ajax mår bättre och att ni kan gå era skogspromenader:)) Han är ju sååå söt och fin:)

Din kusins museum kommer garanterat bli superläckert:) Birger ville åka ner och titta, så det kommer vi att göra:)

Så vacker bukett du fick av sonen från London, så gullig han är:))
Och det var ingen dålig present du fick av mannen:) Den är du värd, du älskar ju Elvis!

Ljuvliga påskkort med vackra motiv och papper har du ju gjort också, så även grattis kortet:) Dina tomatplantor de växer så det knakar:))

Må nu så gott och ta hand om varann:)
Kramizar Marie

myrica sa...

Stort Grattis i efterskott,
Men vilken härlig present du fick, jag skulle tro det är många som är avis på dig för att komma på konsär.
jag håller med dig, det växer så det knakar, nu hoppas vi på bättre väder så man kan ta ut dom lite så dom vänjer sig, det blir lite trångt här på bordet med alla växter.
Ha det gott
kram

Loppisälskare sa...

Grattis i efterskott! Så trevligt att fylla år och bli så där uppvaktad. Hela ditt inlägg sprutar av livsglädje. Härliga nostalgibilder, voven som mår bra igen, vårblommor, vackra kort och kommande roligheter.
Vi har ju numera en hund vi också då vi tog över en från ett par vi känner. Man blir ju galet fäst vid dem har jag märkt fast jag var lite tveksam i början. Är som att ha blivit med småbarn igen...
Fortsätt ha en härlig vecka!
Kram RosMarie

Hantverkarglädje sa...

Fattar att du fyllt år och det måste ju bara vara något jämnt. En sådan häftig present är väl bara möjligt om man fyller jämnt eller alls är möjligt tänker jag. Häftigt.
Visst, inte roligt att bli äldre men varför inte fira lite när vi ändå har så många gråa vardagar i året. Jag säger stort grattis jag med.