Sidor

fredag 5 december 2014

Proppmätt !!!!!

I eftermiddag har vi varit på IKEA och ätit deras julbord. Därav ordet proppmätt !! Där fanns mycket gott, precis sådant som traditionellt finns på ett julbord. Och man kan inte klaga på priset. Det är värt ett besök om ni är hungriga och vill njuta av julmat .
Avslutningen blev ostkaka med jordgubbssylt. Jag hoppade över risgrynsgröten av förståeliga skäl. 


Sen IKEA kom till Kalmar har det växt upp ett handelscentrum runt omkring. 
Mitt i alltihopa kan man skåda denna moderna gran. Den förvandlas till en rödochvit kon när julen är över. 
Den är riktigt häftig !!


Nu har  redan många julljus tänts i stan och på landet. Stjärnor, ljusslingor och dekorationer lyser upp och plötsligt är det inte så mörkt här på "vischan" , hos oss som inte har några gatlysen. 
 Mysigt. 

Det har även lyst ett stort ljus på himlen några morgnar. AJAX och jag har satt näsan/nosen mot solen och passat på att fånga in solstrålarna innan de har försvunnit in i molnen igen .


Korten fortsätter att tillverkas .Imorgon är det en sådan där underbar scrapdag , hela dagen fylld med kreativitet och inspiration med glada scrapvänner. 

Förresten vill ni läsa ett reportage som en lokal tidning gjort om mitt pyssel, så gå in 


så känner du snart igen mig där. 


Chokladkorten tillverkas och försvinner iväg fort. Populära att ge bort.


Det här är en ny modell på julklappsetikett som jag hittade i en bok. 
Kanske har du tårtpapper, ett par knappar och några spetsar i dina gömmor. Då är det bara att klippa, och klistra så har du söta etiketter att sätta på julklapparna .


Lite julpynt har jag tagit fram. Det är ju egentligen nu man har tid att njuta av dem. Nämre jul är det så mycket annat och sen vips är det över.

Här ser ni mina senaste loppisfynd , skogsgubben som fått sällskap med en lucia (med bara tre ljus !) Tippar att lucian har några år "på nacken ", kanske 50/60tal. Någon kanske vet ???



Håll i er nu !!!!

Jag har gjort en dörrjulkrans av ölburkar !!!!

Såg idén i boken "Bind en krans" fast med colaburkar. Men nu är det ju jul som är aktuellt. 
Vi sparade ölburkar ifjol till detta projekt. Vad tycker ni ??


Man måste väl inte alltid ha enris/granriskransar som alla andra , va ?????

14 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Vi flyttade ifrån staden med Ikea, saknar det. Jag och dottern brukade gå den snitslade banan tillsammans.
Här har vi inte haft så soligt de senaste dagarna som ni tydligen har haft. Nu har jag läst den långa artikeln om dej, inte konstigt att de skriver om dej, så duktig som du är. Och ölburkskrans, undrar vad grannarna säger när de ser den på din ytterdörr!!
Ha en rolig lördag med ditt pysselgäng!
Kram/Finas mammis

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tycker att ölbrukskransen slår alla tidigare rekord, den har humor! Det gillar jag, så ska det vara, glöm inte dricka massor av öl så du kan göra fler kransar! Den var jättefräck!

Och du gör så fina kort.....

Så härligt ni har det i solen Ajax och du, vi har inte nån sol här längre, den liksom försvann.

Vilken otrolig gran, den var rolig och att den står kvar och förvandlas var ju fiffigt!

Agneta kram

Skaparglädje sa...

Vilken fin artikel om dig i tidningen...IKEA:s julbord är jättegott, och så fint uppdukat.
Julklappsadresserna du gjort var gulliga. DU är så duktig.
Önskar dig en fin 2:a advent!
Kram!

Unknown sa...

Vilken underbar bild på Ajax. Riktigt härlig.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Urläcker stor gran de gjort, kan tänka mig hur vackert den lyser upp i mörkret:))
Visst är det mysigt med alla slingor och advents ljusstakar som lyser i de flesta hemmen:) Och särskilt på landet där vi bor:))

Men så långt och fint reportage om dig, det var jätte kul att läsa:)))) Och du kan ju verkligen allt möjligt:))))

Riktigt vackert julkort i blått, me like:) Dina chokladkort blir ju alltid så läckra:)
Läckra dies och papper:)
Så söta julklappsetiketter:)))

Lucian och den lille gubben var så söta:)

Dörr kransen var ju hur COOL som helst:)) Skit läcker!
Självklart kan man ha allt möjligt att göra sin dörrkrans av;))

Ha nu en jättefin helg och en skön andra advent:)

Kramizar Marie

skapa och inreda sa...

Men oj vilken läcker julkrans och helt underbara små julklappsadresser.
jag är ett stort fan av IKEA, har varit det ända sen jag som 13 åring för första gången besökte IKEA i Älmhult.
naturligtvis har även jag ätit flera år av deras fantastiska julbord som är trots årets höjning mycket prisvärt.
Förra året var det något på bordet som inte var helt ok, tolv timmar efter intagandet av allt gott blev jag så otroligt magsjuk så att det vänder sig i magen bara jag tänker på det, oj, oj, så dålig jag var.
Men jag tänker trots det göra ett nytt försök i år :)
Önskar dig en trevlig helg.
Kram
Annika

onkis sa...

Julbord är gott, men jag har en förmåga att alltid äta liite för mycket :)

Granen med alla ljusen är såå fin, härligt med jul ljus.

Vilka fina ängeltags du har gjort, dom gillade jag.
Ha en bra dag.
Kram!

Borgmästaren sa...

Ha ha kulen kul krans! Kul med reportaget !

Hantverkarglädje sa...

Först och främst vill jag säga att du gör så himla vackra kort.Varje gång du visar ser jag noggrant små detaljer. Gillar vackra kort och tänkt själv att göra men håller ännu på med för många andra saker.
Så jätteroligt att få läsa reportaget om dig. Alltid intressant att få veta något om människan bakom bloggen säger jag som själv är smått anonym. Varför jag är det är kanske mest att jag kände mig lite osäker i bloggvärlden när jag började och så har det fortsatt.
Här har vi så mörkt i dag att det är alldeles tråkigt, hoppas ni har det lite ljusare.

Black Iris sa...

De där änglaetiketterna gillar jag skarpt och jösses vilken härlig krans. Jag får be gubben börja dricka lite burköl. Han köper mest flaskor annars :)

Kram Maidi

myrica sa...

Så gott, jag har inte provat julmaten ännu men sugen är jag, så härligt med lite sol det kan man behöva, snygga kort och en mycket annorlunda krans, men varför inte.
Ha en bra dag
kram

Unknown sa...

Hej vännen
Sugen på o testa Ikeas julbord. Får se om vi hamnar där nån dag framöver.
Nu är min sista julmarknad avklarad för i år.
Ser att du fortfarande gör mer julkort och kuvertkort mm. Dom går säkert åt.
Ölburkskransen är skithäftig. Kul med annolunda saker.
Kram Lotta

Rantamor sa...

Men vilken cool julkrans att ha på dörren, den vill Rantafar ha, och eftersom dom ska vara tomma så blir det mycket dricka också.
Men jag är rädd att den skulle skramla bra idag när det stormar så in i bängen här.

Va kreativ du är, så mycket fint du pysslar, men så heter ju din blogg Evas pysselsida också.

Ha en fortsatt finfin advent.
Tjingelingen från Rantamor.

Rantamor sa...

Och glömde granen var ju urläcker !!!