Sidor

tisdag 25 november 2014

Åhhhhhhhh. . . . . .solen ! ! !


Jag blev såååå glad !!!! Morronpromenad med AJAX i solsken. 

LJUVLIGT !!! 

Här har bara varit grått GRÅTT GRÅTT så länge jag kan minnas. 
Men idag glömmer vi det och bara njuter. 


Fönsterna är nyputsade så nu kan vi också se klart ut . Duktiga mannen !!! Först måste ni titta på min lustiga krukväxt. Jag minns inte namnet , men blomman ser ut som en fallskärm eller kanske en luftballong. Läcker är den i alla fall. 


Här pågår aktiviteter både hos mig och i vårt klubbhus. På fredag har vi basar och auktion i DAMKLUBBEN , en del av Nickebo IK. Fika ska serveras och på min lott blev det bl.a. att baka kolasnittar . 

Svårt att låta bli att mumsa i sig hela burken , så goda är de. 


Jag passade samtidigt på att provbaka pepparkaksgubbar med min nya form 
 gingerbreadman .

Ni kan inte ana hur många butiker i LONDON jag besökte på jakt efter denna form.
 Men till slut , nästan bara av en slump passerade vi en köksbutik under en promenad och

. . .  . DÄR hängde den. 


Nu är det ju så att jag har inte bara ätbara kakor i tankarna utan även något annat. Ni ska få se !!!

Förra stickcaféet virkade jag en jättestor mormorsruta i tjockt ullgarn, ESKIMO heter det.  Jag virkade löst med virknål 9 och det gick åt nästan 3 nystan .Restgarn ! 

Sen åkte den in i tvättmaskinen på 60 grader och nu har jag en varm och gosig sittlapp. Lätt att ta med sig på utflykt. En bra julklapp, eller hur ? 


Fyra julböcker har jag gjort i år. Jag skriver själv varje jul i min egen, sådant man måste minnas. T.ex. julkappar, julkort, ljusstöpning, julmat , recept,  decemberplanering o.s.v. 

När vi sitter i familjen och planerar vårt julfirande är den en mycket viktig komihågbok. Det är inte klokt vad man glömmer . Ja ni vet säkert själva. Jag rekommenderar verkligen en sådan bok.

 Min sträcker sig tillbaka till 80talet, så då pratar vi om familjens julhistoria !!!


Idag ska ni få se ett par julkort som är vikta så de öppnas mitt på. Omväxling förnöjer !!



Talgoxarna börjar hitta hit , men ännu inga julfåglar , alltså domherrar. Tänk att i England är det rödhaken som är julfågeln. Den förekommer på massor av kort och dekorationer som finns där.
De påminner i alla fall om varandra

11 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vi fick sol i går eftermiddag och har haft sol i förmiddags och nu rullar det upp en stor och tjock molnbank igen!
Men visst var det härligt den stund det varade och det där med fönstren, där har vi det samma ser jag, vi får hjälp, tack och lov! Men så mycket klidd och kludd och kladd jag såg överallt när solen kom fram - jösses...!
Vilken jättefin sittlapp du gjorde! Urläcker!
Oh, din fina krukväxt. jag tror jag vet vad den kallas, fallskärmsranka! Passande namn, på latin heter den Ceropegia sandersonii, samma som hjärtan på tråd/ Ceropegia woodii - där fick jag glänsa lite, det var inte meningen, men i alla fall.....
Fina julkort och det där med minnesbok verkar ju jättebra!
Kramar

Skaparglädje sa...

Oj, vad det pysslas hos dig...visst är det roligt. Lycka till på fredag, med er basar.
Solen skiner hos mig också idag...man blir så glad.
Vilken fin pepparkaksform du fått tag på.
Kram!

myrica sa...

Ja det är så härligt med solen när den tittar fram, men vika fina böcker du har fixat, och korten så så högtidliga ut med att man öppnar på mitten, så fina dom är.
Ha en fin dag
kram

Huset bakom lindarna sa...

Jag var glad i morse ända tills jag såg hur mina fönster såg ut och allt dammet som ligger som en grå hinna överallt. Man kan tro att jag aldrig städar!!
Nej men så söt ditt pepparkaksmått var, finns den sorten inte att få tag i Sverige?
Din luftballongblomma ser helt overklig ut, som en kobra!!
Ja så fort det går nu tills julen är här!
Har skaffat flera saffranspaket så nu ska här bakas!
Kram/Finas mammis

Rumpetuss sa...

Visst är det härligt med solen, den ger så mycket energi! Superfina kort som alltid. Ser fram emot att se vad du ska göra med gingerbread man formen!! Ha det gott!

Maja sa...

Mycket trevliga saker du visar! Solen var nästan det bästa hi hi för den har inte jag sett på länge!
Kram

Maria sa...

Solen lös även över mig igår men idag kämpar den förgäves. Vilken bra dyna du gjort måste prova, tack för idén.
Önskar du får en fin 1:a Advent/kram

Hantverkarglädje sa...

Nog är det minsann grått o mörkt även här men solen behagade glädja oss ett par timmar i dag, länge sen sist.
Ser att jag även nu missat en del här för jag blev riktigt förtjust i din sittlapp, den ser ju så varm o gosig ut. Perfekt som julklapp.
Tur att du fann pepparkaksgubben, sådan skulle jag gärna ha men har då aldrig sett någon här. Spännande att se få se vad du ämnar den till.
Ha det alldeles gott.

onkis sa...

Visst är det underbart när solen visar sig, man blir både gladare & piggare :)
Såå många fina julkort du visar oss, du har verkligen varierande fantasi.
Kram!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Visst är det härligt när solen tittar fram. Idag var gräsmattan snötäckt på morgonen men nu skiner solen såååå härligt och ljusblå himmel:)))

Den blomman är läcker. Det ser ut som stora ögon på en liten kropp, en Alien kanske;) Jag kollade på datorn och det är en fallskärmsranka precis som snäckskalsdalen skrev.

Kola kakor är mumsigt;) Söta pepparkaksgubbar du gjort, jag gillar inte att baka pepparkakor;)

Gosig sittlapp du virkat:))

Kul med en julbok och väldigt bra för minnet;)) Du har dekorerat dina såååå fina:))

Julkorten blev jätte snygga och läcker vikning:))

Hos oss har domherren visat sig ett par ggr nu:)) Jag började mata
fåglarna i September och nu har vi talgoxe, bofink, nötskrika, hackspett, blåmes, gråsparv, koltrast och nötväcka (tror jag) den springer med huvudet före på trädstammen. Jag matar med solrosfrön, nötter och talgbollar.
Fyller på solrosfröna 2-3ggr/dag, fullt upp;)) Men det är så roligt att titta på dem och de är inte rädda heller. De sitter på grenarna jämte när jag fyller på maten:))

Hoppas nu du får mycket sålt på basaren:)) men det tror jag, så snygga grejer du gjort under året:)))))

Må så gott
Kramizar Marie

Anonym sa...

Ha ha ha ha jösses..........det var ju den fina sittdynan jag hade som förebild. Så det var här inne hos dig jag sett den.
Tack för inspirationen. Jag ska göra nya försök när den här allergisvängen lagt sig.