Sidor

fredag 29 augusti 2014

Rädda vintern ....

. . . .så uppmanar oss en gammal konserveringsbok från 1942. Den kommer från min mamma. Trots att den har många år på nacken så är recepten på t.ex. inlagd gurka helt okej.


Så jag följde uppmaningen och gjorde pressgurka. Det var väldigt längesedan jag la in gurkor, men det är ju gott med egen tillverkning. 


Bland tomaterna får jag nog rädda lite till vintern också för det är rasande många på en del sorter. Den här t.ex. som heter MINIROSE. Jag för inte räkning i år som jag gjorde ifjol , men jag har nog rekord på en del sorter.

HÄR kan ni se skörderesultatet ifjol. Minirose gav 104 då , men det "vetekatten" om det inte är fler i år. 


Den enda bifftomaten jag har slår alla rekord, för ifjol fick jag bara två tomater på den plantan. 
En har vi redan ätit upp i år.


Jag ska också rädda min man för vintern och se till att han syns i skogen i denna självlysande mössa. Jag såg någonstans någon som stickat neonfärgade luvor till ett helt jaktlag, men var ??????
I vilket fall ska det bli en till mannen så han syns. 


Nu tar vi en runda i min trädgård. 

När man ser det här collaget tror man kanske att jag har enorma rabatter , men så är det inte. Det står några här och några där . Men tillsammans ser det ju väldigt tjusigt ut. Dahliorna är praktfulla nu. Men ni skulle se grannens !!! Han har haft sina i ca 30 år, sa han och de är enorma. 

Just nu är en del blommor på upphällningen och några är på G. Jag har flera stånd med kärleksört och den är en pålitlig favorit.


Men hörni . . . jag vet inte vad som hänt med mina tagetes. Jag satte sparade frön och de var inte från några ovanliga sorter, men titta här vilka praktfulla exemplar, stora bulliga flerdubbla jag fått i år.
 De måste ha fått extra krut . Jag är förvånad.

Det tackar man för.


Vi har börjat så smått att scrappa igen. Här är ett kort med ett 3Dmotiv från House of Zandra ( från Londonmässan )


Och ett chokladkort med metallhörn och mina nyaste utstansade blad. Chokladkorten är populära att ge bort. Och att få förstås. 


Det har varit sommar ett par dagar, så länge det nu varar. Ajax 13 år är fortfarande en hejare på fotboll. Varken husse eller matte har en chans mot honom.


Helgen är här och kanske det blir ännu några sköna sommardagar, annars får vi mysa inomhus. 

12 kommentarer:

Anneli Mellstrand sa...

Wow så många fina blommor du har , toppen fina kort...
Syns snart....
Kram
// Anneli

Rumpetuss sa...

Härliga blommor o fina kort!!

Skaparglädje sa...

SÅ mycket gott det växer i din trädgård, ja, du har även en massa fina blommor.
Bra att mannen din syns i skogen....
Kram!

Unknown sa...

Visst är det så att eget inlagt är supergott. Slår det mesta. Det är tyvärr idag bara så sällan man gör det.
Vilka vackra blommor du har i din trädgård.
Underbara kort du bjuder på.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Winkel's Crazy Ideas sa...

Dine fantastiske tomater, jeg er virkelig imponert over dine bifftomater, de er utrolig flotte! Nydelige blomster, så vakre farger. I min hage har høsten kommet mye lenger og den fineste planten er nok villvinen, som har blitt helt rød. Din mann kommer å synes godt i skogen under jakten :). God helg, klem Pam

Winkel's Crazy Ideas sa...

Glemte helt å kommentere dine syltede agurker. Vi både safter og sylter her i huset og det er så hyggelig å se at andre gjør det også. Jeg har min farmors gamle bok om konservering :) Pam

onkis sa...

tack för rundvandringen i din trädgård, underbara vackra blommor du har.
Gillar dina fina alster som du skapat.
Och fotboll, det gillar våran hund också :)
Kram & ha en trevlig helg!

myrica sa...

Men så mycket härliga tomater du fått, jag fick några vilsna men så är det, pressgurka brukar jag lägga in med jämna mellan rum sonen gillar dom.
Vilken härlig Tagetes det blev av frön, så är det ,snacka om spännande.
Ha en härlig helg
kram

Snäckskalsdalen. sa...

Ajax är så otroligt söt! Och 13 år, det syns då verkligen inte!

Det är rart av dig att sticka så att mannen din syns i skogen, det märks att du är rädd om honom. Och så fiffigt att det finns sånt garn också!

Vilka blommor du har, mängder och fina som bara den. Ser du att kärleksörten är i form av ett hjärta?

Tomaterna är fantastiska, här blev det inga i år.....mitt grönsaksland borde nog få vila ett år eller två för det är inte mycket med det nu.

Det du skrev med papperslappen på lampan, angående dagens vårdköer var ju för bra! Tänk att det gick på det viset också. Vad är det som har hänt....?

Agneta kram

Unknown sa...

Du tycks ha gröna fingrar eller god jord, eller båda delarna. Det är fantastiskt vad det växer hos dig.
Kram

Ulla sa...

Så många fina dahlior mina kom inte i jorden i våras, köpte ändå en ny nu i augusti. Min arbetskollega skojade med mig och sa det är väl ingen ide att du köper några när de blir liggandes i garaget. De andra blommorna var också fina och wow vilka tomater. Jättefint kort och chokladkort, har ännu inte prövat på att göra det.
Kram Ulla

Huset bakom lindarna sa...

Jag tror säkert att du har en underbar trädgård, så fina blommor och tomater som du visar! Och visst fick vi sommar igen, jag njuter. Så söt Ajax är, fantastiskt att han är så pigg för sin ålder. Här har vi en liten cockerfröken som löper, dock inte så jobbigt löp som förra gången, men jag får inte vara ifred för henne. Hon kom alldeles nyss och ville ha min uppmärksamhet där jag sitter och skriver! Men det går ju över, om några dagar är hon förhoppningsvis som vanligt igen!
Kram/Finas mammis