Sidor

lördag 18 december 2010

Vi har något som Kalmar INTE har idag !!!!!!

 Hela Kalmar är utan vatten !!!!  Jisses amalia ......en lördag mitt i julruschen , och julbordsruschen. Och så många som står och fixar med julmat idag.   IKEA har stängt av säkerhetsskäl ( sprinklersystemet ) och folk får hämta vatten från 24 utställda tankställen. Men VI PÅ VISCHAN kan skryta med att....
VATTEN HAR VI !!!
Hoppas det ordnar sig snart för Kalmarborna !! ( Ikväll, sa de precis på radion )

Här blir lite julfixat varje dag. Igår kväll doftade det underbart i vårt kök när vi kokte rödkål. Det är något speciellt med hemkokt rödkål ! GOTT !!!! Speciellt på skinkan, tycker jag.


Vi skär 1 1/2 kg rödkål i smala strimlor, fräser med en stor lök. Sen blandar man i salt, äppleklyftor,  kryddpeppar,nejlikor, vinäger , sirap och rödvin. Det får koka ca en timme. Vi brukar få krydda på mer innan vi är nöjda .


Klart !!! Det blev 3 burkar, den stora modellen. Syltetikettmaskinen fick jobba lite också.  

Lite mer julpynt har fått sin plats och jag börjar känna mig nöjd med pyntandet. Sista gardinen är uppsatt. Den har mamma broderat. På övre våningen har vi små fönster så man får ha smala gardiner för att låta  ljuset komma in.


Halmtomten sitter i verandan och hälsar välkommen, som den alltid har gjort.


Och här är också några figurer som är arvegods. Skulle tro från 40/50 talet. Gjorda av papper och kartong. De blir extra försiktigt paketerade efter varje jul. Har ni några liknande ? Det är ju synd att man inte frågar sina föräldrar mer om saker och ting, medan de finns. När man är vuxen är det så mycket man skulle vilja veta.


Imorgon blir det lite "tjoolahopp" och då ska jag ge bort några hemstöpta ljus, som är  scrappade runt om.


Hör ni.....STORT TACK för alla tips om skötsel av orkideérna !! Det var minsann skiftande tips, men jag tar åt mig av alla och testar . Jag vill ju gärna att knopparna ska slå ut. Ni ska få se.

Idag har maken än en gång lättat sitt hjärta i sina julbestyr !!! Han har varit och KÖPT en julgran.

EN KUNGSGRAN !!!

Ska det trilskas med snön, så kan man väl få ta i !!!! Sa han .

22 kommentarer:

Lena LH sa...

Vilka fina ljus, jag har inte stöpt några i år.
Får nog ta det efter jul.
Vi köpte en gran idag som när vi kom hem såg vääääldig sned ut, det blir en utmaning att få den rak i foten;)
Lena

Mimmi Hek sa...

Tycker synd om Kalmarborna som är utan vatten. jobbigt, jobbigt!! Hasse brukar fixa rödkålen här i vårt hem. Riktigt vad han har i vet jag inte, men gott blir det.
Vi har inte fixat vår gran än. Får väl bli en köpegran här också med tanke på all snö. Den har vräkt ner hela dan här.
Kram

Skaparglädje sa...

Klara sig utan vatten är inte lätt.
Vilken fin ge-bort-present med handstöpta ljus och fint kort till.
Rödkålen klarar jag mig utan på julbordet.
Kram!

Bettan sa...

Synd om kalmar borna... men tur att ni har vatten iaf. Ljusen är jättefina!! Och granen... ja, ja vi ska gå imorgon när mats vaknat (han kör taxi inatt till 03.00) och Jonas fotbollsträning är slut. Vi hoppa att vi hittar en riktigt fin och lagom stor/liten så att den passar hos oss "trångbodda". Kram sytatnten

Sanne sa...

Gardinen är helt underbar! Vi har också små fönster på övervåningen och den hade passat perfekt! Är nog lite avundsjuk ;)

Black Iris sa...

Men så himmelens mycket ni gör där hemma hos dig. Hemkokt rödkål trodde jag inte någon höll på med idag t.ex. Dina ljus är då för härliga.
Sätt dig i soffan nu och njut en stund.

Kram Maidi

Carina sa...

Hörde på radion om vattenbristen och tänkte på dig, man märker hur beroende man är av allt när man blir utan...mysigt julpysslande ni håller på med. Själv har jag inte mycket julkänsla, det känns mest jobbigt allt. Det kommer kanske i veckan. Trevlig kväll/Carina

Lena sa...

INGET VATTEN ÄN!!! just nu smälter vi snö på spisen för att kunna spola på toan...gaaahhhh...nu kan man ju tacka för att snön finns!!! Det här är tusan inge kul...

susanne´s smulor sa...

Ja, det är inte dumt att bo på landet!! Vilka fina ljus...har du stöpt dom själv?
Kramen sussa

Unknown sa...

Skönt att erat vatten fungerde.
Jätte fina ljus !!!
Kram Elin

Jenny sa...

Vad roligt det är när man får kika in hos andra och se vad för mysigt julpynt dom har!

Som Dina ärvda pappers-tomtar!!
Klockspelet i bakgrunden känner jag igen, för ett liknande hade vi hemma när jag var liten....((:

Har själv en hel del gammalt fint julpynt som jag egentligen älskar att pilla med och sätta fram, men i år kändes allt det gamla så "fel"?
På något sätt ville jag bara skaka av mej allt gammalt, och nu saknar jag det ändå!?
Får inte riktigt ordning på "känslorna" angående mina ärvda julgrejer, men jag har dom nära till hands på andra våningen i en låda.
Blir saknaden för stor, så får jag väl gå upp och hämta ner det...Hehe!

Rödkål på julbordet ska det vara!
Och långkål!
(Grönkål fräst i smör med en liten skvätt grädde...)
Mums till allt protein som finns på julbordet!
Och jag tror magarna mår bra av det...

Ha nu en fin fjärde advent!
Kramis, Jenny!

4U2 sa...

Ditt inlägg en fröjd för mina ögon. Jag gör också rödkål men lite annorlunda.

Gunilla sa...

Å så mycket gott du gjort och så fina stöpta ljus.

Nu har vi vatten men det stod på hemsidan att man inte skulle dricka utan koka det 5 min först. Har gått bra utan vatten, har ju en massa snö ute som jag tog in och smälte så man kunde slå i toaletten . Kaffe och te fick vi klara oss utan /Kram

Birgitta sa...

Hej! Vilken tur att du har vatten. Funderar på att testa att göra rödkål själv i år. Men vi ska ta det enkelt hos oss. Får se om vi hämtar in julgranen som står i skogen full med snö. Vad fina dina ljus är.
Önskar dej en trevlig fjärde advent.
Kram Birgitta

SusanLotus sa...

Vilken tur att Ni har vatten! Jag läste just på Aftonbladet att Kalmar kommer att få mest snö i hela landet. Kan komma en halvmeter imorgon. Ni har då verkligen fått en vargavinter i år!
Men du har ju så mysigt och fint pyntat i hela huset så jag tror du njuter i fulla drag av vintern och julen nu iallafall :)
Ha det gott! Kram

Lilly sa...

Gud vad mysigt!
Din blogg är så gullig!
Jag blir alldeles varm när jag läser den. Kram!

Marie Havén sa...

Hej Eva!
Idag är det fjärde Advent,det känns faktiskt underbart. Vi har fått så mycket SNÖ inatt och det fortsätter snöa. Men jag har vant mig nu,tycker faktiskt att det är okey:)
Vad fina julsaker du har,de gammla papperstomtarna är ju jätte fina:)
Och att du gör din egna rådkål är så häftigt. Du har sådan energi:))
Man blir så glad när man läser din blogg:))
Julgardinen pryder verkligen sin plats.

Kungsgranen kommer säkert att bli mycket VACKER hos er.
De stöpta ljusen blev så HIMLA VACKRA när du pyntade dem,de som får dem ska vara mycket GLADA:)

Hoppas Kalmarborna har fått sitt vatten.
Ha nu en skön fjärde Advent och NJUT av allt det fina du gjort:)

Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Maria sa...

Vad mycket julbertyr du har och fint blir det. Ser gott ut med rödkål.
/Maria

4U2 sa...

Du, titta in till mig! :)

Myricas Farmor sa...

Så söta tomtar du ärvt, det är kul med dessa gamla tomtar som man minns sedan man själv var liten.
Och så fina dina hemstöpta ljusen är.
Ha det gott
kram

Hedvig sa...

Oj, vad jobbigt! Tur att ni har vatten i alla fall...

Och vilka söta gardiner! :)

Ha en fin fjärde advent!
Kramar

Maria sa...

Så skönt för er att ni har eget vatten. Vi har klarat oss bra - maken hade hällt upp i diverse bunkar igår innan vattnet tog slut. Igår var det normalt tryck i kranarna, men man får ju koka vattnet, för säkerhets skull. Vi kyler det utomhus (bra temperatur för det), så vi klarar oss bra.
Så fint du pyntar i ditt hus. Och att få så fina hemstöpta och smyckade ljus, måste vara en stor fröjd! Kram!