Sidor

måndag 27 december 2010

PAKETLEKEN !!!


Annandagsträffen blev finalen på själva julhelgen för oss. Åh vad gott det var med vanlig gulaschsoppa !!! Och päronkaka med glass !!!!  Fortfarande finns julmat i kylskåpet här hemma, så det blir rester och rester ett par dagar. Sen får man ladda för en annorlunda måltid på nyårsafton .....vad det nu ska bli ???

Annandagens familjeträff innehöll också ....

PAKETLEKEN.
Det är nog många som kan denna sanslösa lek redan , men har du inte lekt den så får du här vår beskrivning. Det finns säkert variationer.
Alla har med sig en paket. Vi brukar ha ett värde på ca 20 kr.

Man lägger paketen i en hög på bordet.


Det behövs två tärningar.
Dem slår man i tur och ordning. Den som får 2 lika antal på tärningarna får ta en paket i högen. Så håller man på tills det är tomt på bordet. Då har en del lyckats få några paket och en del har inga.


Sen öppnar alla sina paket. Leken fortsätter nu på samma sätt fast på tid ( vi brukar sätta en klocka på 10-15 min ). Nu får man ta en sak från vem som helst när man får två lika.  Man kan säga att det blir ett riv och slit på en del saker. Fort ska det gå. När tiden är ute så får man det man har lyckats behålla.

Här är någon som haft en himla tur !



De här tialotterna var de mest eftertraktade och man kan tala om lite hetsjakt på dem.

Men TJI fick vinnaren för det var ingen vinst på dem .


Min gubbe var väldigt angelägen om klädrullen och fick lyckligtvis behålla den ( Bra med tanke på hundhår härochdär !!!
Och jag då ???????????? Jo jag blev utan !!!! Den som är med i leken får leken tåla. SHIT oxå !!!

Den här leken är så hysteriskt rolig så vi beslöt att göra den på nyårsträffen också . Då äter vi grötlunch tillsammans innan var och en går till sitt nyårsfirande.


Julen är över och något förvånad öppnade jag dagens post ...........TOMATKLUBBENS katalog !!!!!!! JISSES är det redan dags  att beställa nya fröer. Kommer ni ihåg min tomatodling i somras ????


I år ska jag minska antalet sorter så vi inte "drunknar" i tomater igen.  Årets tomatlista innehåller 552 olika sorter. Gu´ vad svårt att välja !! Några nya ska jag i alla fall beställa . Får se vad jag sugen på i den här digra listan.


Dagen har varit kall .....-19 grader, men solig och vacker. Ajax var inte särskilt intresserad av en promenad. Han sprang in igen, ja nästan flög ! Det är nog kallt om de små tassarna !!!

 Ett gulligt stickprojekt är på gång , men det ska först sys ihop innan jag visar. Kanske imorgon !!

13 kommentarer:

Lindha sa...

Paketleken är underhållning i sig! Man har kul bara genom att se allas lystna blickar och den hetsjakt som blir... Hos oss är det gammelfarmor som brukar vara värst...

Tomater redan nu? Har ju precis passerat julhelgen... Men ska du hinna igenom alla sorter förstår jag att de skickar ut katalogen redan nu...

Må så gott!
Kram Lindha

Sanne sa...

Paketleken är kul, den brukar vi köra på julfesten på jobbet. I år hade vi en lite annan variant, vi öppnade inte klapparna innan andra rundan, blev lite mer spännande!

skapa och inreda sa...

Ja, visst är paketleken bra underhållning för stora och små.
Nu har lugnet lägrat sig i stugan och mellandagarna tar vid, börjar längta efter stekt fisk och spenat :)
Önskar dig en God Fortsättning.
Kram Annika

Mimmi Hek sa...

Känns tidigt att tänka på fröer redan nu men det är ju en härlig sysselsättning att grotta ner sig i katalogen.
Kram

Maria sa...

Det verkar vara en rolig lek har aldrig hört talas om den. Här har det varit lugna gatan idag men är ju ledig. Ha de bra/kram

Hedvig sa...

Oj vilken rolig lek! Har aldrig hört talas om den... tack för tipset! :)

Hoppas du får några fina mellandagar också innan det stora nyårstaberaset!
Kram

Skaparglädje sa...

Paketleken verkar rolig med lite stressande. Har aldrig lekt den.
Jag missade din tomatodling förra året, var inte vän med dig då, men ser fram emot att följa den till sommaren.
Kram Anne-Lie

Birgitta sa...

Jag har aldrig lekt eller hört talas om paketleken tidigare. Men verkar helt rolig.
Har allt sett vilket väder ni haft på ostkusten, medan vi haft soligt och fint men väldigt kallt. I onsdags var det -33 på morron och runt -25 på dagen.
Önskar dej god fortsättning.
Kram Birgitta

Jenny sa...

Den där paketleken låter kul!
Ska försöka komma ihåg att föreslå den nästa Jul här på gården...(:

Men lite synd om Dej som inte fick en enda...

Ska bli spännande att se ditt senaste stickprojekt. Du gör alltid så fina saker!!

Kram på dej och ha en fortsatt mysig vecka....den sista detta året!
Jenny

Susanne sa...

Har heller aldrig hört talas om paketleken... verkar ju hysteriskt rolig! Stackars dig som blev utan paket! Härliga tomater.... jag saknar att få göra fröbeställningarna nu när jag ej har min koloni kvar... ngn gång!
Har kanske tur att få smaka på dina smaskiga år 2011.

Ha det så gott och stor kram!

SusanLotus sa...

LOL LOL... Vilka roliga priser i denna jätteroliga lek! "lite plastfolie" varsågod... Och att det finns 552 tomatsorter visste jag inte. Vilken är godast? ;)
Ha det riktigt bra där i kylan!
KRAM

Herr Nilssons Fru sa...

Hej o go fortsättning.
Paketleken - nä de har jag aldrig lekt men de verkar kul o ett tips att spinna vidare på. Annars spelar o leker vi mycket just under julafton (fram för allt) men i år gick de inte att komma hit nerifrån söder, så vi blev ensamma. De gick de med. Men igår var barn o barnbarn hemma o då fick vi faktiskt nya spel o de testades naturligtvis. Spel är kul.
Ja nu går 2010 mot sitt slut o en ny liten 2011 står på lur.
Kramiz

Vera.m.fl sa...

Den där paketleken- den låter hur kul som helst! JAg hade faktiskt inte hört talas om den förrän du och Lena skrev om den. Kanske något att införa i vår stora familj?! ;)

Redan dax för tomat-tankar?! Ja, det finns en eller flera anledningar till att jag aldrig lyckas med mina grödor- jag har inte rätt tänk vad gäller tidsplanering, skötsel och allt annat som hör till. Det är tur att det finns eldsjälar som du som odlar fram diverse smaskigheter varje år- synd bara att det är så långt bort från oss så man inte kan snippa förbi och få en smakbit av allt det läckra/ fräscha som du "serverar" här via bilder!!

Stor KRAM