Sidor

fredag 22 december 2023

Nu blir det jul igen

     Så har vi närmat oss JULEN igen. Vägen hit har väl inte varit som på en           " räkmacka" i år , med allt som hänt både nära och i världen. Men nu ska vi i alla fall fira så väldans gott vi kan. 

Vi börjar med det gottigaste. . . .  julgodiset. De rosa karamellerna som smälter i munnen. Mmmmm !!!


Vi kör vidare med något annat rött som ju alltid finns på vårt julbord. . .  rödkålen. Så länge jag minns har det alltid funnits rödkål hos oss vid julen. Min mamma var suverän på att få till den rätta smaken. Och vi har tagit efter henne. 


Dörrkransen är på plats. I år fyllde vi kransen med olika sorters grön mossa  och 
lärkkottar. och titta noga så ser ni oss två hålla uppsikt över vem som knackar på vår dörr. 


Julgranen är färdigklädd och står som den brukar i vårt uterum.  Ni har sett pyntet förut om ni hängt med mig. Mina snöbollar (av plast och 50tal ) och de danska tomtenissarna. Det har blivit tradition. Några domherrar bevakar grannlåten.


Nu ska ni också få lite pynttips. Man behöver en snygg målarpensel , röd tubväv en liten näsa och ett band. "Lätt som en plätt" har du fixat en tomte att pryda någonstans med. Kanske på en julklapp eller får den hänga någonstans.


Tommys tomtar har ni sett förut. Han får en ny av mig varje jul. Om det går att hitta ska den handla om något med året som gått . Inte alltid lätt. Vi får väl se hur årets kompis blir mottagen i tomteskaran. Och räkna tomtarna !!!!!!! 
så får ni veta  hur många år vi varit ett par.


Nu sitter vi här och snart står julen för dörren. Jag tar väl fram min stickning medan vi väntar . Och vi gläds åt att fira även denna julen med familjerna både de som är nära och de som har en bit att fara hem till oss. 


Till alla er därute som vi träffar här på bloggen, önskar vi en skön, mysig, jättegod ja en alldeles underbar julhelg. Hoppas att tomten tittar förbi hos er med något glädjande. 

En 

JÄTTEGOD JULHELG

önskar vi er alla. 



6 kommentarer:

Mamma C sa...

Så julfint och mysigt du/ni har det.
Smart och kul tips på tomte av en pensel.
Vilken fin tradition att ge en liten tomte varje år till din man.
Önskar dig nu en riktig God Jul.
Kram Carin

Hantverkarglädje sa...

Hej Eva! Sååå vacker krans du har med lärkkottarna och mossan. Hoppas jag har den i minnet som tips till nästa år. Vanligen blir de ju av granris, enris eller lingonris. Så skönt när man får pyssla på utan brådska. Inte det finaste o bästa vädret i dag men vi skall om en stund åka iväg till Vörå (min hemby) 60km bort för att tända ljus. Hade lovats lite busigt väder här men inte sett ännu. Skulle fira julafton hos ena sonen men de fick corona så får veta först i kväll hur bra de mår. Julen kommer ändå och i dagsläget är man nöjd med det mesta i vår oroliga värld. Önskar dig en riktigt God Jul och hoppas vi ses då och då här. Tror att sen jag började blogga är det bara du och jag som fortfarande kikar in till varann och hörs. Hoppas detta fortsätter. Alla andra i mitt bloggande har nästan slutat blogga. Fortfarande gillar jag det om än både facebook o instagram tagit en del. Ha det gott.

Bibbis blandning sa...

Hej och god jul i stugan.
Som vanligt är det så trevligt och spännande att titta in hos dig.
Det är häftigt med alla de där tomtarna tycker jag.
Penselpysseltomtarna var helt suveräna. Så enkla och så härliga.
Tack för inspiration och julglädje.
Må gott och ha en härlig julafton.
Kram från Bibbi

Myricas Farmor sa...

Är lite sen, men God Jul på dig och god fortsättning
Kram Ingvor

Eva Sundström sa...

Mycket fint pynt där! Penslarna gav mig en idé! Vi får väl se om det blir något av den! God fortsättning!

lisashus sa...

Du har då verkligen julfint i kubik med både gran och många tomtar! Nej, jag räknade dem inte, men många är de ju!
Fint och pyssligt har du ju och jag hoppas och antar att din julhelg var fin på alla sätt.
Snart är det nytt år och mellandagarna är som de är. Här avlöser snökanonerna varandra, men fina vinterdagar har vi haft här. Gårdagen var ju som en dröm med både massor av snö, sol och fullmåne sen.
Önskeväder när det gäller julen och alla lediga barn.
Önskar dej en fortsatt fin sista vecka på året och önskar dej ett GOTT NYTT ÅR!
Kramar
Lisa