Sidor

söndag 12 februari 2023

Våraning

Nä vår är det inte, men man kan väl ana våren , lite lite grand, när blommor börjar titta upp ur jorden. 
Tack lilla söta snödroppe. Du är efterlängtad. 


Och så kom den där första dagen när längtan att snygga till i vår förut så vintriga trädgård infann sig. 
På med varma kläder. Var är räfsorna ? Och ut i solskenet. 


Och med en arbetsledare på plats blev det riktigt fint runt huset.


Men alla dagar är inte så här soliga. Då tar vi gärna bilen och åker en sväng. Det finns mycket i vår omgivning att hämta in glädjeämnen hos. 

Undrar ni vad detta är ???? 


Såklart, om ni tittar mycket noga ser ni att det är ljusvekar. Nä, vi har inte stöpt egna ljus nu. Istället körde vi till en ljusfabrik några mil hemifrån .

Och där handlar det inte om små ljusförpackningar , utan 

STORA ,

 välfyllda lådor  av . . . . . . 


. . . .  t.ex fina Christinaljus i olika färger. 


PLOCKA   PLOCKA    PLOCKA

Här är det lätt att "gå bananas" och man måste försöka hålla tillbaka "villha" lite grand. Alla ljus är ju så vackra. 
Och just den här tiden är tända ljus hemma ett dagligt inslag.

Ett blåbärsljus i en passande Gabrielstake , det är en 10poängare. Inte sant  ?


Om man dessutom kombinerar med en stickning så höjs poängen. 

Nu är mitt julklappsgarn förvandlat till en skön tröja , i härliga färger.
 Ja inte med simsalabim, för det kräver ju lite jobb . men så roligt jobb. 
Jag har stickat mönstret på eget gehör med de förutsättningar av olika färger jag hade.


Och vilket skönt garn . Det tackar jag för. "Shetland mist chunky" från Jarol.
Nu är precis rätt årstid att njuta av en sådan tröja. 

Och även rätt tid att njuta av tulpaner. De här är butiksköpta  men. . .  . 

   
 . . . jag längtar efter att få hamna i  en trädgård som har självplock av tulpaner. 

Jag vet . . . .  det är inte riktigt dags än,  men snart så !!!



3 kommentarer:

Bibbis blandning sa...

Men dra på trissor! Här står minsann vardagslyckorna som spön i backen!
Kors i hela jisses.
Så himla snygg din tröja blev. En glad-tröja. Heja dig! Den gjorde du bra.
Jag vet att det är fult att vara avis men jag är rejält avundsjuk på ditt besök i ljusbutiken. Vilka vackra färger på ljusen. Jag skulle älska att få besöka den butiken. Skulle nog behöva ha ett extra litet släp baktill för att få hem alla ljus som jag verkligen måste ha.

Jag älskar gula tulpaner och jag köpte en bukett igår och gav bort då jag var bjuden på lunch hos ett par vänner. Undrar varför jag inte köpte en bukett åt mig själv också. Det ska jag baske mig göra i veckan.
Ha det fint och tack för allt fint du delar med dig av och som man blir så glad av.

Mamma C sa...

Så mysigt när man ser de första snödropparna sticka upp ur backen.
Det var verkligen en massa fina färger på ljusen som du handlade.
Tröjan blev jättesnygg som du stickat.
Ha en ny bra vecka.
Carin

Eva Sundström sa...

Mysig tröja förvandlades garnet till i dina händer! Ja, i går hade man riktiga vårkänslor men väntar nog lite till med att börja röja. Jag är ingen sån där riktig levande ljusmänniska. Det är vacker ja, men jag kommer mig liksom inte för med att varken tända eller släppa. Det där med släcka är ju liksom ganska viktigt, Fast i den där affären hade nu även jag fastnat för ett gäng ljus det är helt säkert.