Sidor

söndag 5 februari 2023

Nu e´de´ vitt igen

Nu e´ de´´ vitt ute igen. Och kallt. 
 Okej . . .  det är bara början av februari, men förra veckan var det grönt på marken och man fick lite , ja bara lite aning om vår. 


Domherrarna har invaderat vår fågelrestaurang. De samsas väl med talgoxar, blåmesar och andra småfåglar. men när nötskrikan dimper ner då flyr alla småfåglar upp i träd och buskar. 

 Full fart !!!!!



Kommer OZKAR ut så flyger alla fåglar sin kos. 
De vet ju inte hur snäll han är, sötnosen. 
Men han är ju STOR. 


STOR är ju också vår fasantupp. Han borde snart få ett namn. 
Han tillhör ju familjen. Vi säger bara "den store" för då vet Ozkar vem det är. 
Och vet också varför husse går ut med fröhinken. 


Det är lite kiv mellan mellan den Store, koltrastarna och nötskrikorna. De är inte alltid vänner utan kör bort varandra. De behöver inte det, för vi ser till att alla får "mat". 
Sådeså !!!

Ja ni hör att vi har en storfamilj här utanför knuten. men så är det väl när man bor på landet. Det tillhör.

När jag såg de gröna gräsmattorna för några dagar sedan kunde jag inte låta bli att ta fram mina fröpåsar. Nu är det ju så att några var flera år gamla, så jag sparade inte dem. Det blir till att gå till blomsterhandeln och kolla . ja inte bara kolla förstås. Jag har väl aldrig gått ut från en sådan butik utan ett gäng fröpåsar i en kasse. Vi får se vad det blir för sorter i år. 


Nu ska ni få se vilka solnedgångar vi har här. Inte varje kväll, men dåochdå. 



Visst är det vackert !

Vi njuter av det. . . . . . så länge . 






2 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Oj då, jag blev överraskad att vi har ungefär lika mycket snö. Ni väntar på våren och det förstår jag men själv vågar jag knappt tänka på den ännu. Skulle det redan bli vår här så fryser med all säkerthet en del bort sen så lika bra det är vinter ännu. Fröpåsarna ja de är nog svåra att gå förbi redan. Har nog investerat i någon sallads o dillpåse men försöker hålla mig från blommor så långt det nu går. Vet att allt kräver sin tid på sommaren och jag vill ju så gärna åka runt med husbilen också. Ja vacker solnedgång du visar, såna manar verkligen till fotografering. Ha en skön söndagkväll.

Mamma C sa...

Pratade med våra barnbarn igår och de sa att de fått lite snö igen och det var vitt överallt.
Här hos oss hade vi verkligen sommarvärme i helgen. Men idag är det lite kyligare igen och det väntas regn på eftermiddagen.
Kram Carin