Sidor

måndag 24 oktober 2022

SNART SÅ ÄR DET JUL IGEN

I helgen körde vi en tur till den stora loppisen några mil hemifrån. Det var så länge sedan vi var där. Och med nya ägare undrar man ju om något förändrats. 

Men vi kände igen oss. 
Vi var väl mest nyfikna på om julsaker kommit fram ur gömmorna.

 Ja vet, det är tidigt.
 Men kolla runt i affärer och varuhus så är det inte alls för tidigt !!!

Ett par stora rejäla grytlappar med röda äpplen var det första jag fick ögonen på . Säkert stickade på rundsticka och sedan påvirkat en uddkant. 
Jättehärliga. 


Tomtelyktor får man väl aldrig för många av.


Jag är ju lite "svag" för nostalgiprylar och de här hyllbårderna av papper hör dit. Minns att man mamma satte upp sådana på hyllkanter lite varstans.



Och det här är väl också nostalgi. Jullöpare av papper .
Designad Erik Forsman, som även ritat många julkort från den tiden . Han började måla julmotiv i mitten av 40talet och fortsatte med det i 30 år. Har jag läst.


Vi ser domherrar och talgoxar på löparen, så då passar det också bra att visa en duva från Gabrielverken i Timmernabben.

 Jag har flera sådana förut. Vi bor ju inte så långt ifrån deras fabrik, så jag har gjort många besök där under årens lopp.


Innan jag lämnar julpapperstemat kommer här en stor julduk 
 ja ni ser 120 x 180 cm. 
Och den går att använda flera gånger, kanske hela julen . 

Motivet känner jag igen från en tygduk jag har, med samma motiv tecknade av Jenny Nyström. Där ser man !!!


Till sist en liten påse med röda julgranar av trä. Och de passar nog bäst i mitt scraprum där snart julalsterna är på gång för fullt .


Jag skulle väl säga att dessa saker var riktiga fynd, med den nostalgikänsla de förmedlade till mig. Och inte minst när summan hamnade på bara några tiotal kronor.
Och jul i vårt gamla hus handlar mycket om nostalgi. 

För visst kan det väl bli en någorlunda vanlig jul i år. 

Eller ? 

Vad tror ni ??

                                         

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag har inte ens haft jul i mina tankar ännu.
Men visst var det fina saker som du fyndat till julen.
Hyllremsor kommer jag ihåg när jag var liten. Det byttes i skåpen till jul, vår och påsken med.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Åhh vilka härliga julsaker! Rena rama nostalgitrippen! Pappersduken och hyllremsan...kul att fynda på loppis och nu lär du få en fin jul :)
Hösten rullar på och ha en fortsatt skön vecka...
Kram Titti

Inge sa...

Så fina och härliga fynd du gjorde! Jag har inte varit på loppis på jättelänge, så det kanske skulle vara dags nu så här inför jul? Inte långt kvar dit och hoppas verkligen att det blir en bra jul.