Sidor

tisdag 11 oktober 2022

NU e´det höst ! Eller ?

Härliga höstdag !! Så ska det se ut. Knallblå himmel, sprakande färger och som gjort för mysiga promenader.


Men rosorna ger sig inte. Några blomklasar är riktiga kämpare. Och vi har inte haft nattfrost här än, så det gäller att njuta av dem .




Här är en av våra husdjur FASANTUPPEN .
Ni har sett honom förut här inne.
Troget kommer han varje dag , äter sin frukost och kacklar (pratar) lite med oss. 

Och så en runda till för kvällsmat. 
Och inte är han rädd , varken för oss eller för. . . . 

OZKAR

Nä, Ozkar skrämmer honom inte. Han står stilla och ser på att fasanen får i sig sina frön. Sin mat.

Det  är en glädjespridare precis som . . . 

vår OZKAR

Så stor han blivit !! Kan stå på bordet och bli kammad och ompysslad.

Fast det är inte favoritplatsen kan jag säga. 
Det behövs lite lockochpock.


Idag blev det vår favoritäpplepaj till fika, Evas äpplepaj. Inte mitt recept , men jag har tagit det till mig. Så god. Lite annorlunda med rivna äpplen.


Receptet hittar du här.
http://evaspysselsida.blogspot.com/2011/10/brasa-lommetofflor-och-en-ljummen.html

Och när det mulnade till framåt kvällen  , tände vi faktiskt ett ljus på bordet.
 Ett pysslat ljus. Jag undrar om ni kan se hur jag har fått till de röda ränderna ??
Fundera på det så berättar jag i nästa inlägg.


Och till sist . . . . OKTOBERBUKETTEN, 

som jag plockade utmed vår byväg i eftermiddag. 


 Nio olika sorters blommor finns i buketten. Kan du dem ??

Än så är det lite sommar kvar så här i oktober .  


1 kommentar:

Mamma C sa...

Så kul att ha en fasantupp som nästan blivit lite tam dessutom låter det som.
Äpplepajen såg och lät väldigt god.
Här tänds det ljus nu på kvällarna med när vi ser på tv:n
Fin höstbukett du plockat med. Nu ska vi se om jag kan alla 🤔 blommorna i den. Renfana, ängsblåklocka, blåklint, förgätmigej, rödklöver och åkervinda tror jag att jag ser i din bukett.
Kram Carin