Sidor

söndag 1 november 2020

Skärpning !!!!!

Jag har verkligen varit jättedålig på att uppdatera min blogg. 
Vet inte riktigt vad jag ska skylla på för egentligen tycker jag det är roligt att blogga. 

Det får bli skärpning !!!

Livet omkring oss denna sommar och höst kan man väl likna vid dagens dimma.  Hur framtiden ska bli  är höljt i dimma . Det gäller att försöka ta vara på allt positivt, minsta lilla,  som dyker upp. 


            För bara en vecka sen var hösten på topp här i byn. Träden sprakade av höstfärger . . . . . 


. . .  och sommaren höll sig krampaktigt kvar. Jag kunde plocka en promenadbukett och sätta på köksbordet. Och då gick det inte att låta bli att längta till sommaren igen. Blåklocka, vädd, fibbla , ja ni ser vilka som håller sig kvar så länge det går. 


Vi har haft mängder med ekollon i vår trädgård. Vi har en jättestor ek som växer intill kullen. Och den har verkligen levererat ekollon i år. Jag passade på att göra ett litet pyssel av dem. 

Så här : lossade hatten och målade med nagellack. När det torkat limmade jag fast hatten igen. Nu ligger de som små dekorationer på lövfatet. Mer behövs ju inte, eller hur ?


I köket har det varit full aktivitet. Det gäller att ta vara på äpplena de år det finns några. Och framför allt när de inte är maskätna. 
Denna manick som är ett tillbehör till min assistent höjer jag till skyarna. Vilken hjälpreda !!
 Moset ner genom en sil och fnaset ut genom pipen längst fram . 
Man undrar verkligen vem som har uppfunnit denna genialiska manick !!!!!!!


Nu klarar vi oss ett bra tag med äpplemos. 


Har inte fått riktig fart på tillverkningen av scrapkort. Kanske tappade jag inspirationen när alla marknader blev inställda. Men ni ska se att det tar fart igen framöver.

Här är i alla fall ett kort som jag har gjort , med en speciell vikning. 

Man öppnar upp och stänger till det igen !! 
Lite roligt att då och då göra andra modeller än de vanliga. 



Frazze har varit mycket i skogen med oss och mest med sin husse förstås. 
Han har fått hjälpa till med att spåra vilt och visat sig vara jätteduktig. 
En bra hjälp för jägarna. 

HEJA FRAZZE !!!!


Men så har han också fått träna spårning en hel del. 



Denna gråmurriga söndag är nog det mysigaste man kan göra att tända ljus, fixa en mugg kaffe  och ta fram stickningen .


Och så förstås mumsa på den där skrämmande läckra godispåsen
                                      som blev en glad överraskning till oss  häromdagen .                                                                    

Hoppas du också har något gott att njuta av idag.  Vi ses snart igen. Jag lovar !!!
 
                                             

4 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Ja du länge sen sist. Tror nog att bloggandet går upp och ner för oss alla. Tänker samma att det är ju roligt att blogga men ibland känns det som man inte har något att skriva om. Dessutom är ju hösten en tid med massor av jobb, du vet allt vad vi vill ta till vara på so bär, frukt o grönsaker.
Att olika marknader inhiberas det gör nog sitt lilla till att inspirationen dalar. Här är hantverkarboden stängd för coronan och jag vet ej o den alls öppnar inför julen. Jag brukar ju sälja mina hantverk där så jag sörjer nog en del men bara att finna sig hur det än blir. Önskar dig ändå gott i höstrusket.

Myricas Farmor sa...

Hejsan
Jag kan hålla med dig, man bloggar väldigt sällan, det blir inte av, men när man då är inne så tycker man det är så roligt att läsa kompisarnas bloggar.
Visst är det ljuvligt med hösten och jag gillar dessa underbara färger, jag har en hel palett ute på min gräsmatta, väldigt fint.
Jag fick inte ett äpple i år, det var något som tyckte om dom och åt i varje äpple som fanns, ska kolla om det finns något mot skadedjur till nästa år, så dom inte blir angripna.
Idag blir det att plocka bort Halloween, det är ändå så dåligt väder Blåst och regn.
Önskar dig en fin Vecka
kram

Ulla sa...

Hej ! Jag har också varit dålig på att lägga in på bloggen men skall försöka att bli bättre jag också. Så många fina bilder, ja hösten har varit fin och delvis varm. så mycket äppelmos du fick av dina äpplen. Vilket fint kort du gjort, har gjort några men fått så många beställningar så har fått hålla igen med julkorten. Så söt er lilla hund är.
Kram Ulla

Åsa/asamia sa...

Vad fint det är på hösten, och du har förevigat det så fint med dina foton. Hoppas du snart får åka till din son och hälsa på, och att scrapmässan kommer hållas igen när allt detta skräp med corona är över. Jag längtar också till London. Finfina alster du gjort, och massa annat pyssel. Kram och trevlig helg, Åsa ♥