Sidor

måndag 21 oktober 2013

Tomtar , stjärnor och Rudolf med röda mulen

Nu är basaren i Torsås ( DHRs) överstökad och det var som vanligt en trevlig dag med modevisning, musikunderhållning , lotterier och flera utställare att botanisera hos.
 
Charlotte hade gjort sina fantastiska kransar av naturmaterial och........
 
 
...... Lotta visade en härlig nyhet i sitt julsortiment. en högt uppsatt TOMTE.
 
 
Vi ( = dotter Lena och jag ) dukade upp våra scrappade alster med både höst- och julalster. 
Korten är många !!! Alltid lika kul att visa upp vad man har tillverkat.
 
 
Här kommer ett gäng stjärnor , gjorda med den nya Tonics-dien. De blir fina att hänga i ett ris med en godsak ( ?) inuti stjärnan.
 
 
 
 
 
Det har blivit en hel del julkort i jullådan . De första här har Rudolf som motiv , stämplat eller  utklippt från ett Panduropapper.
 
 
 
Rödhaken är ett 3Dmotiv som jag fick av Carin. Vackert motiv på ett julkort tycker jag.
 
 
Kuvertkortens popularitet håller i sig. Inte så konstigt, för många ger bort presentkort eller pengar till julklapp. Jag har använt Tonics nya punchar till kanten på kuvertlocket.
 
 
 
Ibland får man ett ryck och bara sätter igång ett bak . Så blev det häromdagen.
 
 I bakboken MODERN BAKNING från 50talet ( modern . . . hihi ) hittade jag ett recept som lockade.
 
Det här :
 
Fruktbullar ( fast det är ingen bulle utan en småkaka )
 
Rör poröst 1 hg marg och 1 dl socker
Rör ner 1 ägg
Sikta ner 4 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver
Blanda i 1 dl korinter ( jag tog tranbär), och 3 msk russin ( jag tog torkade aprikosbitar)
Lägg smeten i klickar på smord plåt
Grädda i 200-225 gr omkring 10 min.
 
Och här ser ni resultatet.
 
 
Jättegoda blev de, prova du med !!
 
Och kan ni tänka er . . . . idag blev det ett sådant där ryck igen. Nu står ett valnötsbröd på jäsning. Mmmmmmm !!!
 
Och snart kommer BOKBUSSEN . En riktigt toppen em  alltså trots ett ihållande regnande och grått, grått  väder. 
 

22 kommentarer:

Lotta sa...

DEt var en trevlig basar som alltid, dock lite mindre folk i år tyckte jag. Kul att du fotade mina högt uppsatta tomtar på träklossarna.

Usch vilket regnrusk väder. idag har jag bara samlat ny energi efter helgens bravader.
Ha en fin vecka kram Lotta

Pernilla ~Pillan~ sa...

Åh så mycket fint! Hoppas ni fick sålt mycket! Är kuvertkort populära alltså? Kl att få en ide jag kan använda till den marknad jag står på :-) har du kanske ngn bra beskrivning?

Ang din fråga om washitape: jag har gjort en katergori på min blogg nu som heter Washitape, klickar du på den så kan du kanske få lite ideer där? Här kommer snabblänken http://pillanskrypin.blogspot.se/search/label/Washitape

Kram
Pillan

Maria sa...

Så mycket fint ni gör...hoppas ni också fick sålt en hel del. Ja skulle tro ni fick en trevlig dag.
Jag skulle också bakat idag men det kom annat i mellan får nog ta de imorgon.
Ha en skön dag/kramen

SusanLotus sa...

Vad goda kakor! Och ja, jag ska prova. ;)

Ni har verkligen gjort mycket kort och förpackat dem snyggt. Gick nog åt som smör i solsken.

Du verkar ha hittat mycket fina dies på dina mässbesök. :)

Ha en härlig fortsatt vecka!
Kram
Sussie

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Väldigt mycket fint på basaren, hoppas det gick bra att sälja, kuvertkorten var fina och likaså stjärnorna.Korten härliga, riktiga julkort.
Nu får jag baka dina fruktbullar, ser smarriga ut.
ja, nu har vi riktigt höstväder med regn och blåst, igår blev det en tripp till Ullared och Gekås, mycket folk men det var ändå lätt att ta sig fram med kundvagnen. Åkte dit i lördags med men fanns ingen parkering att få, smockfullt! Det var bara att vända.....tur att vi inte har så långt dit.
Ha en fortsatt fin vecka, kram, Carin

Maja sa...

Härlig krans och vad mycket kort ni hade, hoppas de hade stor åtgång! Gillar ditt första julkort med söta Rudolf på extra mycket. De andra väldigt fina de med. Stjärnorna är söta.
Kram Maja

Unknown sa...

Ännu en gång slås jag av hur vackra dina kort är. Jag är imponerad. Kuvertkort blev jag lite sugen att försöka mig på.

Ha det gott, kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Läst ikapp mig (helgen gäster i hela huset i tre dagar, då hinner inte jag annat.....) och jösses så många tomater det blev! Jag var inte illa ute, jag var gaaaanska nära, men det skjuter ju ingen hare, men vad jag ville säga var att jag tyckte jag tog i!!!

Och åååå så många kort du och din dotter gjort och alla är lika fina! Men med din energi så förstår jag att det blir många. Kul att få avsättning för dom på marknader och basarer! Måste vara väldigt uppskattat.

Jag har ju köpt lite pyssel nu och ska se om jag kan klistra ihop något som möjligen kan likna ett julkort!!!

Den lilla pippin som badar är ju för söt!

Agneta kram

Onkis sa...

Va roligt och vara med på en mysig basar,hoppas att du fick sålt många av dina fina kort.
Kakerna du bakat ser goda ut,själv ska jag baka moluser idag eller om det blir i morgon.
Kram!!

Solglittret sa...

Åå såå mycket glädje och inspiration du sprider med dina inlägg...väldans mycket vackert visar du...och jag bara längtar ännu mera efter juletiden när jag ser dina söta tomtar och stjärnor.
Önskar jag var så händig som du :)
Ha det så gott vännen♡
Kram Lollo

Black Iris sa...

Tänk att det gått ett helt år sen sist.. Jag kommer så väl ihåg när du var på den basaren förra året..
Mycket fint , roligt och inspirerande kan jag tro..

Kram Maidi

Huset bakom lindarna sa...

Jag känner till Modern bakning också, fick den när jag gick i skolköket. Jag gör alltid mina våfflor efter receptet i den! Kram/FInas mammis

Karin sa...

Men vad mycket fina bilder ditt kort med Rudolf var supergulligt, tänk om jag hade tid att fixa egna kort i år. De där stjärnorna blev jag nyfiken på vad trevlig med en öppning där man kunde stoppa in en liten godis. Ha det bra Karin

Hantverkarglädje sa...

Jättefina julkort, vem skulle inte bli glad att få sådana till julen. Mycket,mycket trevligare med fina handgjorda än dom vanliga som man sett nog av i snart "100" år.
Även jag fick mig ett bakryck i lördas så det blev vetebullar tillsammans med barnbarnet. Inget rusk här ännu men det är på väg.

Solglittret sa...

Hej igen!
Sv: Ang. min orkidé så vet jag inte själv varför den blommar så gladeligen.....lite vatten och ibland med lite blomnäring i är det enda den fått...hihi...
Ha det så gott
Kram Lollo

Winkel's Crazy Ideas sa...

Hei Eva, så mye vakkert du har laget, så mye inspirasjon å finne her hos deg! Har sittet og lest i gamle poster og blir så imponert over din kreativitet. De fruktbollene ser gode ut, skriver ned oppskriften og prøver lage dem. Gøy med nye kaker man ikke har prøvd før. Du, jeg er sikkert helt tullete, men jeg finner ikke e-posten din, så jeg får sendt min adresse. Huff, beklager. Min epost er peinhell@hotmail.com
klem Pam

Winkel's Crazy Ideas sa...

Hei Eva, så mye vakkert du har laget, så mye inspirasjon å finne her hos deg! Har sittet og lest i gamle poster og blir så imponert over din kreativitet. De fruktbollene ser gode ut, skriver ned oppskriften og prøver lage dem. Gøy med nye kaker man ikke har prøvd før. Du, jeg er sikkert helt tullete, men jeg finner ikke e-posten din, så jeg får sendt min adresse. Huff, beklager. Min epost er peinhell@hotmail.com
klem Pam

myrica sa...

jösses så mycket fint, jag skulle jätte gärna varit där och köpt några stjärnor av dig, dom är så himla fina, ja korten är fina dom oxå.
HA en trevlig dag
kram

Skaparglädje sa...

Så mycket fint du och dottern tillverkat tillsammans. Hoppas ni fick sälja mycket.
Och barkar och står i gör du....
Önskar dig en trevlig helg!

(Himmel så många tomater du fick i år, vågade aldrig gissa på så många)

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Men jisses vad många kort du och Lena gjort. Har ni jobbat dygnet runt, eller?;)) Dina stjärnor blev jättefina, kul att man kunde stoppa något gott i dem:))

Julkorten blev sååå fina, riktigt juliga. Likaså kuvertkorten. De är så trevliga att lägga något presentkort eller pengar i:))

Fruktbullarna såg mumsiga ut:) Tänk om jag fick sådana ryck lite oftare;)

Hoppas du hittade något roligt på bokbussen:)

Idag blåser det mer eller mindre storm här:(

Ha en fin dag:)
Kramizar Marie

Margareta sa...

Oj så mycket fint och inspirerande - som vanligt hos dig!!! Härligt med höstmarknad!! Hoppas kommersen var god!!
Är just på väg till Sydafrika, så det känns lite knepigt att det är två månader till julafton.
Till våren (i april) ska vi, Åsa o jag, åka på scrapmässa i Londom, tack vare din länk!! TACK!!
Ha det gott! Kram!

Ulla sa...

Ja det var en rolig ingefära. Så trevligt med basar alltid roligt att stå och sälja sina egna alster och prata lite med nya människor. Så många fina kort du har gjort.
Kram Ulla