Sidor

fredag 2 mars 2018

Host host snörvel snörvel

Ja så har det varit i nästan tre veckor. Jag brukar inte däckas men den här gången blev det både doktor och sängläge.
Nu är det okej igen som tur är. 

Egentligen är det tur för nu är det snöröjning som gäller dag ut och dag in. Det är inget stopp på det. Jag kan inte minnas när vi hade så besvärligt väderläge senast.


Den här manicken är räddningen. Tack tack för det jobb den gör !!!!
Och snögubben, det är förstås mannen min !!

Idag var utmaningen att skotta av taket på uterummet. Blir det mildväder blir det tungt däruppe. 
Tur man har en vig och modig man !!!!


Vår fina Bambi som jag visat tidigare har vi inte sett på en vecka här. Men nu kommer istället en bock. Varje kväll står han vid köksdörren. När han ätit upp maten vi lagt ut försöker han att öppna locket på mathinken. 


Sen lägger han sig på kökstrappan och ligger där hela kvällen. 
Visst är det märkligt. 
Det är verkligen synd om djuren nu.

Rådjuren med sina smala ben har svårt att ta sig fram i snön. 
Jag mätte idag 72 cm på orörd yta. 
Drivorna kan ni bara tänka er.


Men inte har jag avstått mina sådder inte. Det var dags nu. Häromdagen sådde jag alla tomater och en del annat också. Samma dag som ifjol. De står varmt och ljust i badrummet och har faktiskt redan grott många av dem. Sen ska de få flytta till en svalare plats så de inte ranglar iväg för mycket. 


Det har blivit mycket soffhäng och tvtittande på sistone. Jag hade några nystan kvar av det här festliga garnet PinguinEclat. Det ska bli en ny poncho, ungefär likadan som den jag gjort tidigare.



Nu sitter vi här framför en värmande och mysig brasa som så ofta dessa dagar.



Det är riktigt gott att ha en sådan. 

KRAM till er från   EVA

8 kommentarer:

Lotusblommans vardag sa...

Vad mysigt med Bambi utanför. Han ser så fridfull ut.
Man fylls av kärlek bara av att titta på hen. :)

Tur som sagt att gubben din vågar sig upp på taket så att
det inte rasar senare.

Skulle gärna sitta framför brasan jag med. Efter en skön
promenad i snön. ;)

Duktig du är med tomaterna!

Ha en mysig fredagskväll.
Kram Sussie.

Rost och rädisor sa...

Ja, brasan är go att ha, särskilt när man är krasslig och ruggig. Tydligen nytt ettrigt virus i år. Vi har legat båda i nästan två veckor.
Stackars rådjuret, men tycker du är vågad som matar honom i trädgården. Får du inte allting uppätet till våren... Här är de glupska trots gott om sly i skogen och bara 1 dm snö.
Härligt med sådder. Ser att du har mycket trevligt på gång.
Fin helg!
/Anette

Ulla sa...

Oj vad snö ni har, här i Hästveda är vi förskonade. Så fint rådjur ni har som kommer varje kväll och den känner sig nog sig hemma där eftersom den lägger sig vid er kökstrapp.
Kram Ulla

Skaparglädje sa...

Hoppas du mår bättre nu.
Fy, så mycket snö ni fått, är inte avundsjuk på er, det vi fått räcker gott och väl.
De där rådjuren vet nog inte om att din man är jägare, för då skulle de aldrig våga sig fram till trappan. Hur går det för din man, kliar det i fingrarna på honom så han vill skjuta dem?
Många frön har du redan sått....här händer inte mycket, ingen större fart på fru Wahlqvist.
Kram!

Anonym sa...

Kors i jisses så mycket snö ni har. Vilken modig man. Jag är otroligt höjdrädd och skulle aldrig i hela livet våga mig upp på stegen så där. Tur han får komma in och tina upp vid brasan sedan.

Jag har förstått att årets influensa är något i hästväg. Folk blir jättedåliga lång tid. Själv har jag klarat mig (peppar peppar).

Men så fint med rådjuren så nära. Men lite galet också. Jag blir glad över att de får mat hos er och känner sig trygga där.

Krya på dig och ta det lugnt. Vila.

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så mycket snö ni fått! och det har säkert kommit ner mer. Här har det snöat massor också:( Tycker inte alls om det nu mer!! Tur att ni har en ordentlig snöslunga:)
Så söt den lille bocken var. Han känner sig välkommen hos er och vet att han får mat:)))) Då kommer det växa och gro hos dig snart igen:)Härlig poncho du stickat, hoppas den är varm och go:) Min födelsedag igår blev jättefin, jag fick så många fina presenter:))

Ha nu en fin helg och ta det lugnt där ute:)
Kramizar Marie

Loppisälskare sa...

Ja hu vad mycket snö! Det ser nog ut som ni har ännu mer. Det är vackert men så svårt att njuta av det nu när man inget hellre vill än att våren ska komma.
Ha en go helg!
Kram RosMarie

myrica sa...

Ja snacka om att ni fått mycket snö denna vinter, här har det kommit nu i Mars och håller på att töa bort nu.
Jag blir så sugen på att så nu när man ser din så låda, det får nog bli någon dag att så.
Vilket snyggt garn och poncho du gjort.
Önskar dig en fin dag
kram