Sidor

lördag 7 oktober 2017

Idag är det . . . .. ..

. . . . .. .  CARDMAKING DAG 

Jag visste inte det förut. Det går ju inte att hålla reda på alla "dagar". Det är väl Kanelbullens dag som man inte kan missa. Då brukar jag sätta mina virkade kanelbullar mitt på bordet . 


Och eftersom det är KORT-dagen idag så kommer här också några nygjorda julkort. 
Som ni vet, ni som hängt med mig ett tag, så gillar jag färgglada kort . Precis så som ni ser här. 




Nu ska vi gå ut i trädgården och ni ska få se det som jag är allra mest stolt över nu. .. . . .

nämligen min savojkålsodling. 

HURRA !!! 
Vilket kålhuvud. 

Det är ju så många kryp av olika slag som älskar kål så man vet aldrig om det finns något kvar till oss när det är dags att skörda. 

Jag har varit noga med att ha en tyllgardin över odlingen från första början. Det ser såklart inte klokt ut, men gode tid så effektivt. 

Det finns flera kålhuvuden under gardinen men det här är det finaste. 


En del grönsaker är hur självständiga som helst. 

Eller hur ?!!


Vi har inte många äpplen på träden i år och de flesta är lite knottriga och lustiga, men ett och annat ser så här praktfullt ut. 

Ska ätas "med andakt " !!!!!


Mannen har visat upp hur vig han är i äppleträdet. HA HA !!!!!!!


I skogen är det överflöd med svampar i alla färgskalor och storlekar. 
Den gula kantarellen kan man inte ta miste på, tror jag. Den lyser på långt håll. 

Men det är klart man undrar lite när man ser ett sådant här exemplar ??????


Och nog stod vi och "gapade" när det plötsligt stod en guling mitt i gräsmattan i stugan. 
Alldeles ensam !!!!


Jag som älskar färg njuter verkligen av höstens färger. I år prunkar rönnarna med bär , så vackert. Bara det nu inte blir en vargavinter som man brukar spå efter rönnbären.

SNÄLLA !


Prunkar gör också mina femöringar / ugglemor. De har verkligen visat upp sig i år. Snart åker de ner i källaren för övervintring.


Dagens sista bild är vår älskade vovve AJAX vår kämpe, vår överlevare. 
Trots krämpor ibland och typiska ålderssymptom så är han glad och pigg och hänger med oss allra helst till skogen . En liten skogspromenad med spännande dofter är det bästa han vet.


AJAX blev häromdagen 16 år och 4 månader. 

Ha det gott ni som tittar in. Kram Eva

PS Det är lite , nej väldigt lugnt i bloggvärlden , men jag kör på som vanligt. Och ni är välkomna !! Kul om ni också "hör av " er !!

8 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Inget fart på mitt bloggande heller. Men jag brukar titta in till mina vänner.
Du är en riktig trädgårdsodlare, lyckas med det mesta.
Idag är det en något stressig dag här (och det är inte bra för mitt höga blodtryck)
tre resor tur och retur till Tingsryd och senare ikväll har jag bjudit familjen på bio i Växjö, äntligen ska det bli av. (har en massa gratisbiljetter jag fått för införd bild i lokaltidning).Nu en kopp kaffe och så dags att köra igen.
Kram!

Hantverkarglädje sa...

Håller med om att det är väldigt vackert i naturen denna höst. Detta behöver vi visst då solen visar sig med frånvaro. Svamparna som är sådan fröjd att hitta och tacksam att ta foto på finns visst i massor men visst önskar jag att jag kunde hitta lite gula kantareller här också men detta är nog inte lätt. Njöt i fulla drag i Hemavan då vi fann så många.
Ha en skön helg.

Unknown sa...

Så sött kortet med musen är. Det gillar jag skarpt.
Vilket underbart kålhuvud du har och rolig morot. Ibland leker naturen ordentligt.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Rost och rädisor sa...

Alltså de där kanelbullarna... läckerbullar och jag som börjar bli småhungrig!
Härliga julkort! Finns inget bättre än få kort som det ligger kärlek och känsla bakom. Jag gillar både färg och dämpat. Det är en humörsak för mig.
Grattis till finfina kålen. Den kommer att smaka extra gott. Det är ju så kul när det lyckas. Här är det röda spetskålen som glänser i år.
Håller med dig om att det verkligen är lugnt i bloggvärden. Det verkar inte tillkomma så många nya bloggare, men däremot tror jag det är många blogglösa läsare som tillkommer och inte lämnar kommentarer. Fast det är ju roligare med livstecken.
Allt gott
/Anette

Pysseltokiga Marie sa...

Hej vännen:)
Läckra nyttiga kanelbullar du har dukat upp med:) Det hade jag ingen aning om att det var cardmaking dag i lördags. Alltid får man lära sig nåt nytt;)
Dina julkort blev fantastiskt fina. Den lille musen var så gullig.
Oj! så fint kålhuvud, det hjälpte verkligen med tyllgardinen över dem:)) Moroten var ju rolig, precis som små fingrar:) Mumsigt äpple längst upp i toppen, vilken tur mannen är så smidig:)Vi fick jätte fina äpplen i år i vårt lilla äppelträd. Längesedan de var så fina.
Det var ingen dålig kantarell du hittat. Kantareller är verkligen mumsigt:))
Otroligt vackra femöringar du har och väldigt gröna fingrar:))
Grattis i efterskott till söta goa Ajax:) Vov! Vov!

Ha det nu så gott
Kramizar Marie

Ulla sa...

Hej !
När jag såg bilden på kanelbullarna på min bloggsida tyckte jag att det såg ut till att vara riktiga bullar, men tji fick jag då jag kom in på din blogg. Så fina Kanelbullar av virkat garn. Det var en rolig morot så fina bilder du visar oss fån din trädgård. Många fina kort har du också gjort.
Kram Ulla

Loppisälskare sa...

Ja det är nog en hel del som slutat blogga men jag fortsätter. Är ju som att skriva dagbok för sig själv men öppen för andra. Det tar ju lite tid men är fortfarande roligt så jag skriver på och tittar in hos er andra som inte ger upp.
Fina kort du gör. Jag gör alltid julkort och några kort om någon fyller år. Så fin han är lilla voven. Vår hund som vi tog över är 10 år men fortfarande pigg.
Nu har jag höstlov och det är ganska tomt i almanackan vilket är skönt. Härligt att kunna improvisera och göra det som faller mig in och allt efter väderlek och lust.
Ha en fortsatt fin helg!
Kram RosMarie

Anonym sa...

Visst är det lustigt hur naturen kan ställa till det.
Jag tittade också på kålbladet längre upp i bloggen. Det såg ut som en hjärna *S*.
Fantastiskt hur det kan bli.
Tack för alla härliga bilder som du delar med dig av.
Du har en särskild blick.......ser det lilla i det stora och det stora i det lilla.