Sidor

måndag 21 augusti 2017

Sommarlovet . . . .

. . . . är slut !!  
Men vad gör det för oss som har 52 veckors semester !!!!!

Vi behöver inte 52 resväskor förstås, för det finns så mycket mysigt och upplevelserikt hemomkring.

Man kan t.ex. åka till ett solrosfält (strax norr om Mönsterås ) och plocka stora härliga solrosor. Självplock alltså. Och i en mjölkkanna lägger man ett bidrag till Cancerfonden och hjärtlungfonden. 

Himla bra tycker jag !!!
Och häftigt !!


Det blev ett stort fång . 


För min del har jag fullt upp med upplevelser i min trädgård. I år vimlar det av tomater , alltså överflöd. 

Jag delar ut , kokar ketchup och tomatsås och framför allt äter vi så mycket vi kan. 

Solmogna tomater, direkt från plantan till munnen. . . . .oslagbart. 


Oslagbart är också solmogna björnbär !!

Tänk att i år kan jag plocka från busken utanför stugan. 

Kommer ni ihåg. . . . . ifjol mognade inte ett enda bär fast busken var full av omogna bär. 

Väldigt konstigt ! Men i år !!


Detta är väl en skörd på sätt och viss . Att hitta de där fynden på loppis. 

Förra inlägget visade jag några NILSJOHANfynd . Och här kommer ett till. 

COLOMBA äggringar. 

Så smarta att steka ägg i och så är de signerade med namn och märke. 


AUGUSTI månad är det härliga morgnar i stugan med morrondopp och så vackert när solen glittrar på Ragnaboviken. 


Men också fina kvällar då vi sitter vid stranden gärna med vänner och grillar. 
Titta noga så ser ni en badare på flotten. 


Vädret har växlat kan man säga. Häromkvällen blev det ett våldsamt ösregn. Och efter det fick vi se denna fantastiska regnbåge , ja dubbelregnbåge dimpa ner i vårt förråd. 

Finns det en skatt där måntro ?

Säkert många skatter bland alla prylar men kanske inte sådana skatter man kan tro att regnbågen gömmer. 

Tyvärr !!!!



I helgen flyttade Kalmar in synligt på världskartan när 
IRONMANtävlingen gick av stapeln. 

2500 tävlande och det är bara att applådera för de prestationer de gör. 

Vår fotbollsklubb NickeboIK ansvarade för en vätskestation på Öland. 

Så här går det till . 
Energidryck och bananer bjuds ut. 
Roligt att vara med och hjälpa till. 


Så har det varit familjekalas i dubbel bemärkelse.

Mannen min  och vårt äldsta barnbarn .
Ni kan nog se vilket kort som gavs till vem ????



Vad tror ni Maja fick av oss ????

Augusti rullar vidare och sommar och semester är inte slut för oss än. 

Det kommer mera !!!

KRAM på er alla !  Eva

8 kommentarer:

Unknown sa...

Så fin tanke att man kan gå på självplock och plocka solrosor som förresten är en av mina favoritblommor. De är så vackra. Och när man plockat färdigt lägger man ett bidrag som går till cancerfonden. Mycket ädelt
Som det prunkar i din trädgård. Vad härligt!!
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Skaparglädje sa...

Fullt ös hos er som vanligt. 1000 järn i elden. I Växjö har det också funnits ett solrosfält där man kunnat plock solrosor till något ändamål- jag älskar solrosor. Men jag älskar inte att gå till tandläkaren, vilket jag ska göra just nu.
Kram!

myrica sa...

Solrosor är ju å vackra, och dom är verkligen solar.
Snacka om goda tomater, det ser så gott ut att kunna ta sig en tomat när man är ute, mmmm
Ha det gott
kram

Maria sa...

Hejsan!
Oj vilka fina solrosor du plockat. Så många olika sorters tomater ni har, ja det är så smarrigt att plocka varma tomater från plantan och äta direkt.
Ha en bra dag/kramen

Hantverkarglädje sa...

Ja här verkar ni minsann vara på gång. Allt mognar runtom dig och jag kan bara inte förstå att björnbären mognar i år men inte i fjol. Tycker att denna sommar varit den sämsta på länge, åtminstone här. Björnbär hade jag också tidigare upp efter husväggen de nog mognade men busken tog så överhanden att jag måste röja bort den. Ljuvliga solrosor och va trevligt att få gå och plocka själv.
I kväll firas veneziaden= villa avslutning här hos oss men det har regnat nästan hela dagen och är 10+ så vi hade ingen längtan till sommarstugan. Stannade hemma och har äntligen bakat bullar och stuvade in lite älgkött i ugnen som vi skall njuta av lite senare. Ha en skön lördagkväll. Siv

Loppisälskare sa...

Vad härligt att kunna frossa i tomater. Vi köpte från ett ställe men jag blev lite besviken. Jag längtar efter smaken de tomater hade som jag minns från barndomen. Det ligger ett solrosfält på andra sidan vägen här där jag bor. Är verkligen vackert med sjön och himlen i bakgrunden.
Ha en fin helg!
Kram RosMarie

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Då var det allaredan September. Jisses vad tiden går fort. Den här sommaren vet jag inte vart den tagen vägen!!
Så fina bilder på dig bland alla solroser:)Pengarna går ju verkligen till ett bra ändamål. Dina tomater växer ju så det knakar och så även björnbären:) Så kul att de mognade i år.
Läckra äggringar du fyndade. Vad kul att ni fick hjälpa till på Ironman, sånt uppskattas alltid:)Superläckra kort du gjort till dina kära:) Jag tror Maja fick ett bidrag till en resa kanske?:)
Hoppas ni hade det bra i London:)))

Kramizar Marie

Anonym sa...

Men så underbart att kunna plocka solrosor och ta med hem. Kanoners. Det är som att ta med solskenet hem.
Vackert vackert vackert var det med regnbågen mot ert hus. Så klart skatten finns där. Ni bor ju där.

Det är stressigt att vara pensionist har jag kunnat konstatera. Jag undrar ibland hur jag hade tid att jobba.