Sidor

söndag 6 augusti 2017

Ojojoj. . . .

. . . . .vad det regnade häromdagen. Och blixtarna tände upp himlen från alla håll kors och tvärs.

Som ni ser sparar vi på regnvattnet men våra hinkar och pytsar blir fort fulla. Nere vid garaget har vi stora tunnor under stuprören. Det är så smidigt att ta vatten ur dem till växthuset.


Det har verkligen varit varannandagsväder här. Vi har saknat de där sköna sommardagarna som har varat lite längre. En vecka åtminstone. 
Nåja man kan ju göra trevliga saker ändå .

T.ex. åka ut till fyrplatsen GARPEN. Det gör vi så gärna. Ni minns kanske att vi vann båtbiljetter till Garpen tidigare i år. En dag nyligen passade vi på att åka dit.
Det är en underbar plats. Mitt emellan Bergkvara och Degerhamn på Öland.


Vi satte oss på terassen som ERNST gjorde iordning för några år sedan. Där var lä och vi hade ett skådespel för ögonen med fåglar som underhöll oss.
Ni ser svanfamiljen som simmade fram och tillbaka i en strängt hållen rad. Disciplin !!!

Förresten ser ni en remsa av Öland vid horisonten. 


Ett litet lokalt loppis gav oss tillfälle att shoppa några fynd på hemvägen.

Som det här tårtbesticket Roberta från Nilsjohan. 
Jag tycker det är roligt att veta lite om vad jag köper. Så jag har läst mig till att ROBERTA var den första produkten hos Nilsjohan som fick ett egennamn. Lite kul eller hur. Sen fick ju alla deras produkter egennamn. Ni minns väl Röda Clara, Sessan, Pullan o.s.v.


Av en händelse , några dagar senare hittade jag kaffeskedarna med samma mönster. Prydligt bevarade i orginalasken. Det visade sig att Nilsjohan sedan tillverkade en hel bestickserie och gav den namnet Amsterdam. 


Vad säger ni om det här trollet , stort som bara den och . . . . teak !!!! 
Jag blev jätteförtjust i det. Retro så det förslår.


Lite fler loppisfynd . Gungande glasugglor från Skrufs glasbruk .Jag hade tre innan och hittade en till. Designern heter Lars Hellsten. Lite speciella eftersom de är rundade och alltså gungar när man rör på dem.


Vad sägs om en hel påse saffransgult bomullsgarn , 12 nystan. Jag tänkte genast på lussekatterna jag brukar virka. Det kan bli många av de här nystanen !!! 


En sommarscrapträff har vi hunnit med. Jag kan visa några kort, men andra ska fördelas på olika födelsedagar först.




Ute i pallkragarna växer det för fullt. För att inte tala om i växthuset. Jag tror det är rekord med tomater. Ska fota så ni får se till nästa inlägg. 

Här får du tips på vår favoritförrätt. 

Koka en rödbeta vardera . Skiva på tallriken Smula över fetaost. Häll över en vinägrett av olivolja vinäger och italiensk salladskrydda. 
Enkelt men oslagbart gott. !!!


Ett alldeles förskt foto på vår 16åring som på morronpromenaden idag såg lite fundersam ut över denna pampiga fjällskivling. 


Han är ju van vid att svamparna ska var små och gula när vi är ute och går. 

Ha det gott. 

Kram Eva

6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ja, visst undrar man vårt sommaren tagit vägen. Känns redan som höst. Men precis som du skriver så kan man passa på att göra små utflykter. Kram.

Unknown sa...

Vilken underbar bild på vovvsingen. Så fin han är.
Trollet känner jag definitivt igen. Jag tycker det är så härligt med alla retroprylar du har.
Och fina kort som vanligt. Love them
Ha en fin dag

Kramar
Lene

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Hej svejs!
Så länge sedan jag var inne och läste vad som hänt dig och de dina....själv kommer jag inte in på min blogg längre så den har jag lagt ner.

Tänk att din Ajax är så pigg trots sin ålder, jätteroligt. Vår lilla Ritzi finns inte längre, hennes hjärta var dåligt och även besvär och smärta i baken, troligtvis en tumör som växt sen i höstas då hon var på kontroll. Så det var en befrielse för henne att få somna in, hon var så lugn när vi körde till djukliniken.

Som vanligt har du gjort fina loppisfynd och fina kort, så flitig du är.

Idag har det varit varmt, nästan kvavt och åskaktigt, annars har sommaren inte varit varm precis, vi har haft så mycket blåst, inte så roligt.

Hoppas du får en fortsatt fin sommar med loppisfynd och tomatskördar.....
Kramar, "Petter-Carin"

Ulla sa...

Skulle vilja hinna med att gå på loppis det är så roligt att hitta fynd, brukar titta inom både på Röda korset och Pingstkyrkan ibland hittar jag fynd där också. Så många granna kort du gjort.
Kram Ulla

Anonym sa...

Vilka härliga loppisfynd.
Jag minns det där trollet. Mamma och pappa hade ett sådant och om man drog i huvudet så fick man fram en korkskruv som gömde sig i kroppen.

Ha ha ha svampen var nästan lika stor som hunden.....inte undra på att han såg fundersam ut.

Vita blåbär och vita blåklockor....det är nog naturen som spelar oss spratt genom att förändra generna. Lite läskigt faktiskt.

Må gott och glöm inte att tvätta håret i regnvatten. Det sa man ju förr skulle göra underverk för håret. Jag gjorde det alltid på somrarna i sommarstugan. Där gjorde vi som ni och samlade regnvatten.

skapa och inreda sa...

Men oj vad mycket fint du har fyndat, Trollet är ju helt underbart och ugglorna skulle gärna få bygga bo hemma hos mig :)
Blir alltid lika glad när jag ser dina fina kort, så mycket att titta på.
Regn och åska här hos mig, sitter ute på altanen och njuter av spektaklet.
Precis som du så samlar jag regnvatten till alla mina växter i trädgården. Det har även hänt att jag har tvättat håret med det.'
Ha det gott och njut av livet.
Kram
Annika