Sidor

söndag 11 januari 2015

Snön kom och gick

Inte mycket alls kvar av det vita täcket. Och det är väl stormen Egon som är skulden.

 Vilken stormig natt det blev med Egon. 

Riktigt otäckt. Säkert mycket mycket värre bortåt västkusten än här. 

Vi har ägnat förmiddagen åt att samla ihop saker som blåst iväg i trädgården , tomtar, granar, fågelhus och så soptunnan. Längs med "stora vägen" har vi sett en del kullblåsta granar. 
That´s it !


Det händer mycket dessa dagar minsann .

Terroristattackerna i Paris har säkert berört alla och envar . 
Fasansfullt ! Huu !!!

En stor stjärna har gått bort i helgen .

ANITA EKBERG uppfödd på Östra Fäladsgatan i Malmö. 

Under en tid av min uppväxt i Malmö var vi några kompisar som samlade autografer. Vi stod utanför artistingångarna vid teatrarna och våra block fylldes med mer eller mindre kända artisters autografer: 

Karl Gerhard, Georg Rydeberg, Max Hansen,  Ulrik Neumann, Svend Asmundsen, Alice Babs,  Josefine Baker, Nils Poppe m.fl.

Jag har mina block kvar än idag. Har du samlat autografer ??

 En gång då Anita Ekberg var på besök i sitt föräldrahem tog jag mod till mig och knackade på där. Vänliga ord och såklart hennes autograf gjorde den dagen fullkomlig. 



På tal om stjärnor så var det ju Elvis´80 årsdag häromdagen . 

Jag satt och tittade på firandet LIVE från Graceland . Här får du också se ett collage. 

Jisses vilken tårta !!!
Både exfrun Priscilla, dottern LisaMarie och Elvis 4 barnbarn deltog i firandet. 

HAN är fortfarande STOR !!!


När vi ändå är inne på gamla tider ska jag visa er två arvegods jag har. Vilken tur att jag inte ratat dem för nu är ju teakmöbler högsta trend. 

Den blå är original och den röda ( som tidigare var grön och sliten ) har en bekant klätt om åt mig. Jag hittade tyget i en secondhandbutik och tycker att det passar så fint.
 De står numera inte intill varandra. Väldigt bekväma att sitta i .

VAD TYCKS ??



Dags för JULKORT 2015 nr 2

Då måste jag också berätta att motivet är ett glasunderlägg i papp som dotter Lena hittade på IKEA. Så nu har både hon och jag ett antal färdiga motiv till våra julkort. Det gäller att ha ögonen med sig. Material till kort kan finnas där du minst anar det.


Dags också att börja tillverka vanliga grattiskort för vårens alla födelsedagar. 

Här kommer ett. 


Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig att hitta namnet på den här växten. Fick den av en väninna och hon vet inte heller vad den heter. 
Det är en fetbladsväxt med små rosa blommor. Bladen bildar rosetter som man plockar bort  när blommorna vissnat och planterar om till nya plantor.



Känner du igen den ? Vi har letat i alla möjliga böcker men inte lyckats. 
Kanske vet du !!

10 kommentarer:

Maria sa...

Ja jisses vilket väder men idag har det varit rätt så bra, vitt och fint ute. Har suttit och tittat på en liten film från Elvis födelsedagsfirande, Ja det är en stor artist som kommer leva kvar länge till. Fina kort du gjort, kanske en bra ide att börja i tid med julkorten.
Önskar dig en fin vecka/kramen

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Ja, fy sjutton vad det stormade. Vi hade plockat in ljuslyktor och diverse grejer innan Egon slog till. Det bonkade och knakade i huset hela kvällen och natten, det var faktiskt ganska otäckt. Man har ju otäcka minnen ifrån både Gudrun och Per. Vi drabbades ju väldigt hårt här då.
Men vi hade faktiskt kvar strömmen hela tiden. De grävde ju ner elkablarna förra året, Tack E.on!
Oj vad många kända autografer du skaffat dig under åren.
Stolarna var riktigt läckra:)

Mycket vackert julkort du gjort:)
Då är det bara 50 stycken kvar;)
Grattis kortet gillade jag också, vackert med de blåa tonerna:)

Söt växt, men tyvärr så vet jag inte heller vad den heter.

Må så gott
Kramizar Marie

Unknown sa...

Ja Egon var inte nådig. Vi har som tur var plockat undan det mesta. Det var ett lock till en gammal grill och några krukor som vält, inte mer här. Men som du skrev, otäckt. Ibland hördes det som taket skulle lyfta på huset.
Terrorattacken i Paris vet jag inte ord till bara. Hemska människor och vad tjänar de på det? Inte mycket.
Vad fin stolen blev!! Superfin!!!
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Winkel's Crazy Ideas sa...

"Nina"het stormen her, hun skiftet kjønn da hun fôr over grensen :). Båtpresseningen blåste istykker her, og noen trær, litt snøstorm. På vestkysten var hun orkan og gjorde en masse skade, vi var heldige her i innlandet tross alt. Så sant det der med kort, at materialer finnes overalt om man har øynene med seg. Så fine dine kort er, sånn en trivelig hobby. Idag skal jeg lage kort til en gutt som fyller tolv og en mann på 42 :). Jeg er veldig glad i teak og synes begge stolene er fine. Likner litt på caféstoler, kan tenke meg de er gode å sitte i. Blomsten vet jeg dessverre ikke hva heter. Likner på ildtopp, men er ikke den. Ha en fin dag, klemmer Pam

nattugglan sa...

Oj va mycket du har skrivit.. jag har inte kollat bloggar på en vecka nu.. blomman vet jag inte vad det är för nått.. fina julkort.. oj om man skulle göra sådär
helst varje vecka ett kort så då jul kommer har man en hög..Ja Elvis han lever fortfarande o är stor...jag hörde i radion en massa sånger då han hade "sin födelsedag".Och Egon hade vi inte en känning av.. bara en vindpust va kvar då den nådde norr.För lite blåste det igår. Stolarna va fina! Bra blev den överklädda också! Ha de bra!

myrica sa...

Jag kan inte förstå varför man måste ta livet av varandra hela DCj tiden, men så är det tydligen.
Jag hörde på radion att många fortfarande se Elvis både här och där.
Jo blomman du har där är nog en av dom jag läste om i Allers Trädgård, det står att Krukväxt ska bli snittblomma, Kalanchoe även kallad våreld eller höstglöd ska testas här i Sverige som snitt blomma, så jag tror det är sådana du fått tag på, om inte så är dom fina dom du har.
Ha en bra dag
kram

Marita Johansson sa...

Stormen var inte å leka med.
Fina stolar och kort och söt blomma

Kraaaaam

Anna sa...

Egon var inte snäll han. Jag fick ta in sakerna på balkongen för det blåste så.
Du har gjort så fina kort bra att fylla på för man vet ju aldrig när man ska på kalas.
Kram

Maja sa...

Kul med Anitas autograf, inte alla som har den kan jag tro! Stolen blev snygg, borde verkligen fixa ett julkort nu som då... men... :)
kram

Snäckskalsdalen. sa...

Japp, vilka stormiga dagar på början av nya året, på alla sätt och vis. Det blåste nåt fruktansvärt här, men ingenting hos oss blåste av eller bort, vi bor ju lite skyddat här och vinden kom från nordväst så vi hade den liksom i ryggen. Men strömmen var ju borta länge.
Och terroristattackerna ska vi bara inte tala om - världen är ond.
Elvis, ja, Elvis, tänk ändå. Jag såg bildkavalkader på honom och attans vad han såg bra ut innan piller och annat tärde på honom.....det är nog inte lätt att bli så känd.
Nej, jag har aldrig samlat autografer, inte en enda har jag fast jag borde kunnat ha ganska lätt att få, men nej. Peter har en, från Jessica Andersson!!! En god vän till oss sjunger i en kör och hon sjöng bakom Jessica i kyrkan där vi bodde tidigare och då bad vår vän om en autograf till Peter fr Jessica!
Agneta kramar