Sidor

söndag 25 januari 2015

Ni ska få hänga med . . . . .


. . .  till det häftigaste caféet jag har besökt , någon gång tror jag. 

FENIX CAFÈ i Emmaboda. 

Jag hade hört talas om det och nu blev det äntligen av att göra ett besök där. 

Vi blev helt överväldigade. Det var som att kliva rakt in i 50talet.

 Jukeboxen hade huvudrollen i ett av rummen. Där tryckte vi på knapparna och ut i rummet överöstes vi av Elvis stora 50talshitar , Little Richards, Bobby Darin, Paul Anka . . . . .  . .  . 

Vi tryckte på fler och fler knappar och det var en fröjd att lyssna på alla dessa godingar.

 Hela caféet var inrett med nostalgiska prylar från 50, 60 och 70 talen. I olika rum. Kolla bilderna om ni känner igen något.







Jag säger bara det . . .  blev ni lite sugna nu på att uppleva detta så ta en tur till Emmaboda . Det kan vara värt upplevelsen. 

Jag vet i alla fall EN som kommer att åka dit igen !!!!

Som på beställning gick årets första storloppis i Kalmar av stapeln i helgen. Och nu fanns inspirationen inombords . Men inte lätt att hitta 50/60talsprylar idag. 

Vi hade lite tur var. Mannen hittade en TVkanna JUNE (60tal) . Och jag knep åt mig ett kakfat Monika från NilsJohan (50tal) .
 Jag minns att jag var med min mamma på NilsJohans /Den glada Köksparadens träffar , där nya produkter visades och ofta lottades ut. Det var på 50talet.

Förresten har vi nog alla några saker i våra köksskåp/lådor något som kommer från NilsJohan . Det är eftertraktade föremål idag.


Den håliga ljuslyktan från Gabriel keramik har ni sett hos mig förut. Den är så vacker tänd. Jag har en lång rad och nu har jag två gula. Kolla HÄR !

 Försäljerskan berättade att hennes mamma hade jobbat hos "Gabriel" och gjort hålen. Med en slags "borr". Det var lite roligt. 

Julkortet för vecka 4 ser du här och det hamnar under fliken längst upp 

JULKORT 2015



I helgen skickades detta grattiskort till en god vän som hade jämn födelsedag

med en stor grattishälsning.



Ni undrar kanske om jag lagt av att sticka /virka . Nej då !!!! Det är två projekt på gång och i nästa inlägg ska jag åtminstone visa upp ett av dem. 

16 kommentarer:

Unknown sa...

Vilket härligt ställe. Riktigt retro kan man nog lugnt säga.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Oj,Oj! vilket läckert cafè ni var på, me like:))
En som skulle gilla detta är Kim, han tokgillar 50-talet:) Han ska ju bygga sig ett garage och inreda ett rum ovanför i 50-tals stil. Jag ska visa honom detta inlägg:))Jukeboxen var sååå läcker, synd att de ska vara så dyra. Lampan med de olika skärmarna gillade jag:))
Vackert julkort du gjort i vackert papper och dekorationer:))
Grattis kortet blev riktigt superläckert:))))
Väntar med spänning på nästa inlägg:))

Må så gott
Kramizar Marie

Huset bakom lindarna sa...

Visst kände jag igen många saker på hyllorna där i cafeét. Drog lite extra på munnen när jag såg värmelampan där. Min pappa hade en sådan och använde den när han hade ryggskott! Och låtar från de artister du skrev om spelades flitigt på storebrors radiogrammofon.
Min yngste son älskar 50-talsprylar och har stringhyllor och teakmöbler i sin lägenhet. Tack för gulliga kommentarer hos mej, som har vaknat lite från vintersömnen. Jag får allt tända en brasa och värma mej lite tills vårsolen tittar fram!
Kram/Finas mammis

Snäckskalsdalen. sa...

Jaaaa, det är inte utan att man känner igen sig och Perry Mason och sångarna, tänk, dom sjöng så lugnt och fint på den tiden! Men sen blev det ju lite fart på det när Elvis satte igång. Och stringhyllorna......mannen min fick en när han var pojk och han trodde man skulle hänga saker på ståltrådarna vilket han gjorde, bilar och grejer.....Det känns liksom lite tryggt att se dom där prylarna som fanns när vi var barn. Jukeboxen, vilket under till maskin!
Agneta kram

skapa och inreda sa...

Det blir till att göra en liten utflykt till Emmaboda, det ser verkligen jättemysigt ut. Tack för tipset.
Vi har ett ställe i närheten, kanske du har varit där.
Bellas Place i Bromölla.
http://www.bellasplace.se/
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka.
Kram
Annika

Hantverkarglädje sa...

Ja de va minsann ett intressant ställe. Nostalgisk känsla infann sig.
Har själv varit på tre loppisar i kväll och handlade för 2,50. Billigt nöje så att säga.

Margareta/Mormormargareta sa...

Så kul med cafébilderna! Just idag har Kjell och jag varit på Konditori Lido i Gävle, som också har 50-talsstuk (öppnade -54!!) och har en precis likadan jukebox som den du fotade!
TV-kannan har jag också, liksom kakfatet, men i blått - det är riktiga klassiker!! Tänker nog börja städa ur mina gömmor lite - man kan ju inte spara på allt!!
Tack också för julkortsinspirationen - jag ska ju försöka göra minst ett i veckan även 2015.
Nu har jag till sist fallit till föga och skaffat ett google-konto, så nu kan du se när jag varit här på besök igen ;-)
Kram!!

Anna sa...

Vilket härligt cafeé du varit på. Stinghylan är ju något som man kan få nyköpt också så snygg den är.
Underbart fina kort du har gjort. Kram

Maria sa...

Idag finns väl inte många ställen med en jukebox, kommer ihåg när man var ung och var på café, ja det var tider det. Det finns mycket fint man kan få tag i från den tiden.
Ha det gott/kram

Ulrika sa...

Vilket Häftigt café, såg mysigt ut!
Fina kort du har gjort :)

Skaparglädje sa...

Det där cafeet passade perfekt för dig.
Kram!

onkis sa...

Wow, vilket häftigt & läckert ställe :)

Gillar dina fina kort också, du är duktig på att pyssla med många saker.
Kram!

Unknown sa...

Alltså Fenix i Emmaboda är ett supermysigt cafe. Är många år sedan jag var där, får nog ta Bosse med mig dit på en nostalgifika!!
Sen en sväng till second hand affären där med.
Du hade ju fyndat på loppisen med gula inköp :-)

Kram fr Lotta

Åsa/asamia sa...

Vilket coolt ställe, förstår att du är imponerad! Dina kort är också så fina, alltid lika roligt att kika in hos dig. Kram

Black Iris sa...

Haha, ja nog känner jag igen de prylarna du visar. Ett sådant cafe ska tydligen finnas i Sveg också och där åker ju vi igenom varje sommar.
Nästa gång ska jag besöka det.

Kram Maidi

Isas Trädgård sa...

Hej Eva !

Härligt med retroprylar från 50-talet !
Grattis, du vann den vackra presentförpackningen med fröer på min blogg !
Maila mig din adress på isastradgard@hotmail.se så kommer fröerna till dig direkt från Enkla Blommor.
Ha det så bra !
Kram/Isa