Sidor

lördag 13 januari 2024

Vems spår ??

Vems spår ???

När jag ser vad som händer utanför husets väggar, kommer den här sången till mig.

 IGEN !!!!! 

Ni har sett texten förut här inne. 

HAREN HAN SITTER PÅ SKAREN . . . . . . .

. . . . OCH UNDRAR VAD DOMHERREN GÖR .


Haren han sitter på skaren
och undrar vad domherren gör.
Domherren sitter i busken
och är på eländigt humör.

Domherren tänker på knoppar
och haren han tänker på kål.
Båda är sura och arga
- de tycker att vintern är snål!

Domherren tänker på domfrun.
Hon fryser väl också, kan tro.
När blir det solsken och grönska
och när får man ungar i bo?

Britt G. Hallqvist

Den här sången sjöng jag alltid med mina skolbarn just den här tiden. 
Undrar . . . . . . ?

Jo , men visst är det solglimtar allt emellanåt, men det är ju ändå vinter . Grönskan får vi vänta på. Den knallblå himmeln och de rosa och guldiga molnen . . . .  . 
Visst är det vackert.





Vi tog vägen där rakt fram och hamnade . . . . . . ja det ska jag berätta om nästa inlägg. 

Ses då !!!!!





5 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken fin liten sång, även om jag inte känner till melodin. Så fin att sjunga för barnen och där finns mycket att lära sej om djur och natur.
Vilka underbara himlabilder du bjuder på! Vi har verkligen haft vackra solnedgångar de senaste dagarna. Just idag är det tyvärr gråaste grått igen och locket är på!
Tusen tack för gulliga kommentarer hos mej!
Önskar dej en fin fortsättning på nya året, och en skön helg!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Har aldrig tidigare hört sången men det var en fin text.
Mycket fina bilder på solen.
Kram Carin

Hantverkarglädje sa...

Har inte hört den sången men väldigt trevlig. Passar visst in även på oss, kunde nog bli rätt sur på den långa vintern också om det bara hjälpte. Fin solnedgång du förevigat. Sååå man bara längtar efter sol och värme. Ha det gott.

http://hannaskrypin.se sa...

Fin sång, tror inte jag hört den tidigare. Det kommer ingen melodi. Visst är det vackert med vinter men man blir ju lite kall om nosen.

http://hannaskrypin.se

Eva Sundström sa...

Himlen och världen kan vara bra vacker mitt i allt elände. Just i dag är det snöyra utanför mitt fönster! Man vill inte så mycket som sticka ut näsan!