Sidor

tisdag 19 maj 2020

Vet du vad detta är ?


Den är alldeles mjuk och har vacker rödlila färg.


Jo det är granens honblomma. Det är den som kan förvedas till kotte , d.v.s. om den blir pollinerad av en hanblomma och kan bilda frön. 

Hanblommorna är små och gulbruna och det är från dem pollen flyger runt i luften . 
Kolla noga på bilden så ser du även hanblommorna. 

Man får höja blicken så ser man den här vackra bilden.


Naturen blommar för fullt nu. 
Titta bara hur det ser ut i vår blåbärsskog.
Hoppas hoppas nu att det inte händer något  med dem. 
För blåbär vill vi gärna kunna plocka i sommar.


Och äppleträden blommar rent överdådigt . Jag var rädd att frosten hade skadat blommorna några nätter, för det var ruskigt kallt. 

Men de ser ut att ha klarat kylan.


Tack och lov i så fall. Ifjol blev äppleskörden minimal.
Så nu hoppas vi .

Den här rosa konvaljen har ni sett hos mig förut. Jag är så glad för den.Den kommer ursprungligen från vännen AnneLi i Linneryd
Jag var så rädd att den också skulle frysa, så den fick täcke över sig ett par nätter.


Den här skogen är en guldgruva om man gillar ramslök. Ni ser mängden. Näsan och ögonen rinner när man går här för doften slår till rejält. 



Bladen liknar verkligen liljekonvaljer, men det är ingen risk att ta fel. 

Många kockar på TV har på sistone använt ramslök i olika rätter. 
Här hemma har vi gjort ramslöksolja, aioli, smör till grillning och pesto. 
Riktigt lyxigt att kunna hämta en delikatess i skogen.


Alla stora hundutställningar är inställda framöver, vilket är väldigt ledsamt. 

Vi tränar Frazze på viltspårning och han är en baddare i skogen.
Han har så mycket energi.

På bilderna har han precis nått målet och vaktar sitt byte i munnen. 



Världens go ´aste Frazze !!!!

Inga scrapträffar här heller. Mycket ledsamt. Men kort har jag gjort ändå. 
Släkt och vänner fyller ju år och någon beställer även kort. 

Alltid roligt att få ge bort ett personligt kort .




Den här buketten av gullvivor står på mitt köksbord. 



Hoppas du också har en fin blombukett att njuta av. 
Var rädd om dig. 

KRAM   EVA

3 kommentarer:

Bibbis blandning sa...

Hej hopp, du har alltid så fantastiska bilder och idag var de rent otroliga. Naturen är väl helt underbar och tänk all ramslök som bara är att plocka. Gratis. Jag vet att det stått folk och sålt ramslökskrydda på marknaderna och det har då inte varit billigt. Så ni bor i ett hav av lyx *S*.
Frazze är ju en glädje att följa. Han är ju en stor och duktig pojke nu och kan spåra och ha sig. Det finns mycket glädje och kärlek i den lilla kroppen.

Apropå fjärrvärmen jag skrev om hos mig. Du ger ju närvärme till dina barnbarn och andra. Det är lika fint det också. Det är ju det där med att tillverka med varma kärleksfulla händer och sedan ge bort som är det finfina.

Ja du nu börjar man tröttna lite på att inte träffa alla man vill träffa och framför allt saknar jag att kunna ge och få en kram. Jag har ju inte kramat min dotter och barnbarnet på evigheter känns det som. Men när det här är över så har vi väldans många kramar att ta igen. Tills dess får man skicka cyberkramar.

Så kram på dig och tack för att du delar med dig av dina fantastiska bilder.

Mamma C sa...

Så härligt att ha naturen direkt utanför dörren.
Vi hade jättestora granar på vår tomt när vi bodde i Sverige. Och jisses så mycket kottar vi hade om våren.
Sett att ramslök används mycket i maträtter. Kul att bara kunna gå ut och plocka sin egna.
Carin

Myricas Farmor sa...

Men vad ramslök du har i närheten, jag har satt här, och jag tycker den är riktigt god att ha i mat, inte dumt alls.
Fina kort du gör, jag tycker det alltid är trevligt med korten du visar.
Och inte utan att man vill göra några själv, men det får vara nu......
önskar dig en fin helg