Sidor

tisdag 19 november 2019

Julen närmar sig

Nu märks det verkligen att julen är på G.
I butiker skyltas det och julmarknader och julloppisar lockar med sina varor. 
och visst blir det lite nytt varje år. 

Den här tomten vet jag precis vem som jag ska ge. 
Vem tror du ?


Jag har blivit mer och mer förtjust i de tryckta juldukarna. Och jag menar de som har några år på nacken. De som min mamma pyntade vårt hem med.

För något år sen kom boken "Tryckt till jul" där man förutom bilder på textilier från förr kan läsa om alla designers. Själv tycker jag det är roligt att få en historia och en person bakom en julduk t.ex. 
Många dukar är signerade ,dock inte dessa två. 

Är det någon som känner igen duken till höger är jag intresserad av att få veta .




Mycket pyssel är igång inför julen. Väninnan Solveig och jag har tovat änglar. Att tova är ett fantastiskt hantverk. Så behagligt och rogivande att handskas med ull.


Från att blöta ullen , krama och massera den så får man till slut underlag till en sådan här ängel . Jag använde en träkula till huvud och glitterlim till att dekorera kjolkanten med. 



I scraprummet är det framför allt julkort på gång. Olika sorter. 
En ny modell som viks upp som ett landskap har jag provat på. Modellen kallas Z-fold card.


Men de flesta som jag gör är vanliga dubbelvikta. 


Familjen "vovve" FRAZZE växer och är snart 1 1/2 år. 


Han älskar att vara i skogen. Både viltspår och jakt har han provat på lite grann. 
Han har klarat anlagstest för just viltspår . Med den energi och ivrighet som han har blir han säkert en duktig jakthund  också. 

Det här är favoritstunden efter långa promenader i skogen. 

Husse och jag !!!!!



Om pyssel och julförberedelser kommer det mera......nästa gång !!!!!

Ha det gott !

Kram Eva 🎄🎅

4 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Ser att du är bra på gång med dina vackra kort. Sista fredagen var jag till hantverksmässan i Tammerfors (europas största) och där såg jag de nya kortbottnarna som man viker i tre delar. en hel massa sådant material där som var intressant.
Säljer du dina kort på marknader eller gör du för eget behov? Själv gillar jag mycket just det där med personliga kort för det är nog något extra.
Mulet och grått här men det får man ju leva med så här års. Skön kväll till dig.

Skaparglädje sa...

Kul att du också kom med ett nytt inlägg, det är glest mellan inläggen både för dig och mig.
Min mamma har eller hade en lika dan julduk som du, den röda med tomtar på, men hennes var mycket större.
Idag har jag gjort enriskransar att hänga på ytterdörren och bakat saffransskorpor. Imorgon ska jag baka lussekatter, tror jag.
Kram!

Lena sa...

Testing testing..
Kram Lena

Lena sa...

Testing testing