Sidor

söndag 29 oktober 2017

Hu vad det blåser !!

Man kan verkligen tala om höststorm !!!
Det är minsann framochtillbakaväder, en dag kan det vara 14 grader och lugnt och stilla. Och så som idag 4 grader och ett hiskligt blåsande. 

Likväl skördar jag allteftersom från mina trädgårdsland. Jag är så glad att ha lyckats med kålen. Inte alla sorter, men savojkålen är jättefin som jag redan visat. 

Visst är det märkligt hur ett kålblad kan växa sig så bubbligt.
Naturens under !!!!


Vi letade oss fram på nätet efter något gott att laga av savojkålen och det blev . . . . 

ciderbräserad savojkål med dragon ,Tinas recept.

Jag citerar mannen . . . . så jäkla gott !!!!


Mer från trädgården, sommarens sista ros. Jag har ett par stycken kvar. 

Oj vad man uppskattar att de håller ut så länge !!!!!



Årets festdag i TORSÅS , där vi har vår sommarstuga , har avverkats. En kylig tillställning detta år, men som vanligt smet vi in på fiket och . . . . .

jag kunde inte låta bli att smäcka i mig en marknadssemla.

I år igen !!!!!


Mannen som inte älskar grädde valde en liten Halloweenläckerbit !!



Så har vi haft scrapträff igen . En heldag med nördiga scrappare och julkortstillverkning i mängd. 

Den här gången hade LENA med sig en utmaning från SKOGSTOKIGA. 
Vi fick ett motiv att måla och sedan göra ett kort med. 
Sen röstade vi fram vem som lyckats bäst. Lena hade plockat ihop ett pris, en innehållsrik scrappåse till en lycklig vinnare. 

Här ser du mitt bidrag och några andra julkort som jag gjorde under dagen. 
De hamnar under fliken ovan , där du också kan se många fler julkort.





Just nu pågår älgjakt ute i skogarna här. 

AJAX är så rolig och lägger sig på husses vapenfodral, precis som om han tänker . . . . . . .


" Glöm inte mig när du ska till skogen, husse !!!!


Håll i hatten go´vänner !!!     Kram Eva

4 kommentarer:

Loppisälskare sa...

Oj vad mycket skoj du har haft för dig! Härligt att få göra sånt man tycker om. Ja hua vad det blåser idag. Tänkte ta en långpromenad med hunden men efter halva vägen var det tvärstopp och han vände hemåt. Vackert och soligt har det varit och nu är det väl snart slut på färgerna och lite dystrare tider väntar. Nåja, vi får roa oss med annat pyssel inomhus, det är inte dumt det heller.
Ha en fin vecka!
Kram RosMarie

Skaparglädje sa...

Ja, hjälp vad det blåst idag. Jag har varit i skogen och hämtat granris att täcka rosorna med. Är tacksam att solen har lyst, trots blåsten. Är trött på regniga gråa dagar.
Nu är det höstlov. En vecka med något inbokat varje dag. Ingen vila med andra ord.
Kram!

Pysseltokiga Marie sa...

Hej vännen:)
Ja, fy hundan var det blåser här hos oss också! Det är soligt och vackert men bara 4 grader och en isande kall hård vind, Brrrr! Vovvarna vände faktiskt om i morse när vi var ute, och inte mig emot;)
Visst är det underligt att kålen kan växa sig så bubblig:)Maträtten lät väldigt mumsig:)
Rosen är verkligen vacker:) Vår vita buskros kämpar på ännu och blommar med vita härliga rosor. Men snart så ger den nog upp också.
Mums med semla:))Dina julkort är som vanligt jätte läckra med vackra papper och dekorationer:) Den lille tomtenissen som ni fick som utmaning blev såååå gullig:))
Du är så duktig Eva:)
Och lille Ajax är ju för söt där han ligger på husses vapenfodral. Jag tror han tänker tillbaka på alla härliga dagar han varit ute med husse i skogen och sniffat på alla spår:))

Må nu så gott och var rädda om er:)
Kramizar Marie

Hantverkarglädje sa...

Alltid är dina kort sååå fina. Gillar att se dem för man får visst en och annan idé från andra bloggare. Jag har ju inte hållit på med kort förrän lite det sista året och det därav då jag målar ljus. Tyckte att ljus o kort kunde passa lite tillsammans och jag blev riktigt intresserad att göra även kort men håller det begränsat då jag gör en del annat. Dessutom använder jag mest gamla almanackor o dyligt till så därav också begränsat.
Brukar se på TV att ni kan ha det väldigt blåsigt dit i södra Sverige. Ibland räcker det till oss också men inte i samma utsträckning.
I dag har vi solsken o mycket vackert så nu blir det en promenad så länge jag får även ljuset förutom motion o frisk luft. Ha en bra dag du.