Sidor

onsdag 28 december 2016

Juldagarna susade förbi. . . .

. . .  . i en väldig fart. Vad är det med tiden ??? Den går bara fortare och fortare eller är det som man inbillar sig.

Julmiddagen är avklarad och avslutades som vi alltid gör med tomtegröt och vilda smultron.
 Ni vet ju att jag varje år drar iväg vid midsommartid för att samla in julens smultronranson. 


För övrigt har vi ett tradionellt innehåll på vårt julbord. 

Och sedan ett par år tillbaka äter vi på Jenny Nyström- tallrikar . Här kan ni också se en servettdekoration som jag stansat ut ur en die . 


Mer pyssel på julbordet .... en skinkpinne med papperskrus. 


Tradition är verkligen vårt sexarmade ljus, som symboliserar familjens ursprungliga medlemmar. 
I år blev inte ljuset så kraftigt och vi blev tvungna att montera det på detta speciella sätt.



Såklart hade jag tomteörhängen dagen till ära. 


Granen står så grön och grann inne i rummet i år. Ifjol i uterummet. 
När vi inte är så många på julafton får den plats där. 


Tomten kom och vi hade varit snälla i år också och fick många klappar. 
Här kan du se några av de etiketter jag gjort till klapparna. 


Våra småfågelsvänner fick ett nytt modernt hus i trädet. 


Och vi fick en fin bockstomme av äldste sonen , som vi klädde med granris . Den blev jättefin och står på plats bredvid verandan.


På juldagen samlades alla (nästan) i familjen och det blev en ny julafton. Äldste sonens familj har hängt sin gran på väggen. 

Så häftigt !


Tomten här i stan var stylad lite annorlunda än hos oss ute på landet. 


Sen blev det slappardag och Ajax och yngste sonen la beslag på soffan och hade mysstunder 


Tomten han tog till hängmattan han !!!


Det där är ÅRETS TOMTE 2016

Det börjar bli ganska fullt med tomtar på skåpet nu. En tomte för varje år som vi varit gifta !!!



Kan du räkna hur många år det är ??!!

Kram EVA

5 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Håller med dig, juldagarna försvinner alldeles för snabbt. Du har så mysigt och ombonat. Och det ser inte ut att fattas något på julbordet heller. En fin gran har ni och en fin bock har du gjort.
Jaha, så tomtarna i stan hänger med modet, det ska tydligen vara blå/gul hatt istället för luva. Vår tomte hade tomteluva, men så bor vi ju på landet också.
Nu har du ett lite mail i din inkorg från mig.
Kram!

Unknown sa...

Jag kan inte mer än hålla med dig om att julen bara susade förbi. Och dagarna/veckorna går så fort. Det känns verkligen som det går fortare och fortare, men det gör det ju inte.
Vilken fin granrisbock. Superfin.
Ha en fin kväll

Kramar
Lene

Unknown sa...

Jag håller med dig, tiden går verkligen fort. Juldagarna rusade på fort tycker jag. Man fixar, handlar och donar inför julhelgen och plötsligt är den bara förbi.
Er tradition med smultron till julgröten är så fin och likaså grenljuset.

Nu står nyår på agendan och jag hoppas verkligen att 2017 blir ett bättre år för min del. Hösten har inte varit rolig med alla sjukhusbesök och undersökningar/ingrepp.

Ett Gott Nytt År önskar jag till dig Eva o din familj.
Kram fr Lotta

Anonym sa...

Oj så fint och mysigt ni haft det över jul.
Ditt pyssel gör ju sitt till också. Alltid trevligt med hemgjort.
Och dra på trissor så många tomtar det var. Jag har en *S*
Heja dig!

Pysseltokiga Marie sa...

God fortsättning Eva!
Jag tycker som du, tiden bara susar iväg. Man hänger knappt med. Så mycket fint du gjort själv, som vanligt:) Så bra det blev med grenljuset ändå:) Det ser så mumsigt ut med smultronen på gröten:)) Fina örhängen och granen lyser så vackert hos ER:)
Jag tokgillade den fina bocken:)) Såååå läckert med den vägghängda granen! Själv hade vi en liten bordsgran i år, (jag menar förra året);) Ville inte chansa med tre relativt unga missar;)
Ni har verkligen fått ihop en hel del tomtar under åren och det kommer bli många, många fler:)

Nu önskar jag dig och din familj ett fint år med mycket härliga timmar vid scrapbordet och i trädgårdslandet till våren:))

Kramizar från Marie med familj