Sidor

tisdag 21 juni 2016

Sommardelikatesser. . . . .

. . . . jo de´ e´ sant. Redan står de där i skogen. Fast de är små , men många . De är precis så sommarkantarellerna ser ut. Och det är så lyxigt att hitta dem. 

För bara ett par dagar sen , när sonen var hemma från London, pratade vi om vilken förmån vi har som kan röra oss fritt i naturen, plocka bär och svamp o.s.v. Allemansrätten ska vi verkligen glädja oss åt. Och vara rädda om . Den är ganska unik. 


Som jag lovat får ni nu läsa fortsättningen från vår "bröllopsresa". 

Vi fortsatte till Falkenbergs strandbad, av en speciell anledning. 
Vi hade havsutsikt och njöt från balkongen av den vackra solnedgången och det fina strandområdet.


Nu blir det lite finmat från vår "bröllopsresa" . 

NÄÄS FABRIKER har verkligen klass på sin meny. Hembakat bröd, fruktbröd och grovt rågbröd med smör och ost (bilden längst ner till höger ) 

Vilket är smör och vilket är ost, tror ni ?????

Och nu kommer det att vattnas i munnen på många (se nere till vänster) ..........kalvfile´ , frasig kalvbringa, potatis-och selleripure´sotad purjolök, picklad kålrabbi. 

Dessert (uppe till vänster).......dulcekräm med jordgubbssorbet, bärcrumble och skummad mjölk med fläder.

På Falkenbergs strandbad åt vi en superläcker (uppe till höger)  lammytterfile´ med chevrecreme och smörstekta primörer. 

Vi gottade oss verkligen dessa dagar som ni ser. Efter detta kan man helt klart starta vardagsveckan med pyttipanna. 


Det blev Falkenberg av en speciell anledning . . . .  jodå där ligger mannens favoritbutik Engelssons . Och så fick han frossa i alla härliga jaktkläder och shoppaloss riktigt !!!

Medan jag . . . . .



Shoppaloss ja !! Jag trodde jag skulle svimma när jag kom in i denna butik i Halmstad. 
Det såg nog knasigt ut för jag blev stående innanför dörren med gapande mun. 

SÅÅÅÅ MYCKET !!!!

Papper i mängd. Alla möjliga fabrikat !!!


Dies, dies, dies , alla möjliga fabrikat !!!


Blommor i korgar på långa bord och i ställningar !!!


Du milde tänkte jag , hur ska jag klara detta .....och med mannen sittande ute i bilen !!!!!!!
Men snäll som han är stod han ut ett bra tag . Och det hade ju jag också gjort.

Vilken affär undrar ni kanske ? 

 Jo Scrapweb, Porslinsblomman i Halmstad. 

Måste nog dit någon gång igen . . . . . utan man .....Haha !!!!!!!


Och en fråga till har jag att berätta om .

Vem var det vi träffade i Småland  ? 

Det var faktiskt vårt första stopp, nämligen hos vår kära vän MARIE i Tenhult 

Sååå roligt att träffa Marie igen . Vi har haft kontakt via bloggen sedan 2011 och  träffades på Scrapmässan i Helsingborg det året.


Jag tror det första jag sa . . . . .men Marie . . . . som du bor, så underbar tomt !!! Vilken fantastisk sluttande tomt med utsikt över sjön. Och så mycket blomgrupper och pyntat  överallt. En idyll .
Och hennes hus var också en idyll, med bl.a. massor med scrapgrejer .


Och se så söta hundar !!
Det var ett riktigt trevligt besök.

Marie är en "fena" på att göra genomtänkta detaljrika kort . Jag är väldigt imponerad av hennes stil. 
Gå in och titta på hennes blogg så kan du själv se. 

HÄR  

Tiden har rullat vidare .
Nu har vi både kollat skolavslutningar och firat student i familjen och midsommarhelgen närmar sig .

Ett annat par har också firat sin 40åriga bröllopsdag . . . . .. .



Jordgubbssylt och saft ligger i frysen . . . . 

och nu är det dags för mig att bunkra upp med smultron till tomtegröten, ni vet. 

Mmmmm. .. . . . . sommar !!!!!


Jag önskar er alla en underbar midsommarhelg .


Njut av sommarens alla fröjder !!!!

KRAM   Eva

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken underbar stund ni hade i Falkenberg. Härligt!
Och jag förstår att ni båda var lite i himmelriket på Engelssons. Det såg riktigt nice ut.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

myrica sa...

Vilken härlig bröllopsresa ni har gjort, väldigt omväxlande och trevlig ser det ut som.
Och massor av god mat mmmmm kan det bli bättre.
Jag önskar dig en trevlig och solig Midsommar helg
kram

Loppisälskare sa...

Oj oj, så många härligheter du visar! Vilken fin resa ni gjorde och så mycket ni hann med att uppleva, precis som det ska vara. Maten ser hur god ut som helst. Tur jag satte mig mätt vid datorn... Och havet...jag längtar dit. Allt är så vackert runt Falkenberg och kustvägen ner till Halmstad. Den där affären med papper verkar livsfarlig. Jag scrapbookar inte direkt men älskar papper och skriver, klipper och klistrar en hel del ändå på olika sätt. Tenhult ja, inte så långt från mig det. Tänka sig svampar, redan. Visst har vi det fantastiskt med vår allemansrätt. Tror många tar det som självklart och tänker inte på att det inte alls ser ut så i alla länder.
Ha en underbar midsommarhelg!
Kram / RosMarie

Pysseltokiga Marie sa...

Hej vännen!
Mmmmmm! så gott med kantareller:-)Vi har verkligen tur som kan gå ut i vår vackra natur och plocka godsakerna som finns där:-)
Ni hade verkligen en vacker utsikt från balkongen, ljuvligt! Wow! vilken smarrig mat ni fick, det vattnas riktigt i munnen;-)
Jisses vad mycket scrapgodis! Jag hade nog blivit alldeles snurrig;-) Där kan man nog gå i en hel dag och bara plocka och titta.

Det var sååååå kul att ni kom förbi oss. Tack! för alla rara ord om mig, mina kort och vår trädgård:-) Nu blommar det för fullt överallt. Nu har vi massor med smultron i trädgården, vi äter varje dag. Och igår plockade jag de första mogna jordgubbarna, mums!!

Så vackert ditt midsommarkort blev:-) Jag håller på att stansa ut lite från några nya dies jag köpte för ett tag sedan. Du får brevet nästa vecka:-)

Må nu så gott och så önskar jag er en härlig midsommarhelg:-) Hälsa Tommy från oss.
Kramizar Marie

Unknown sa...

Hej vännen
Har hört mycket gott om Falkenbergs strandbad o hotellet. Ser ju ljuvligt ut.
Ännu mer ljuvligt i scrap butiken!!! Herregud va grejer, förstår om du shoppade lite där. Hade jag gjort!!

Som sagt en helt underbar resa ni gjorde du o Tommy på bröllopsdagen.
Midsommar och sillen och nypotatisen väntar på oss under morgondagen,
Fint väder utlovas så vi kan nog sitta ute och äta detta året.

Trevlig Midsommar
Kram Lotta

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Grattis i efterskott till Rubinbröllop! (Det är väl det vid 40 år?)

Vad mycket roligt ni haft på er resa tvärs över landet! Mums för den goda maten!

Och Porslinsblomman är en jättefin affär, man kan gå där en hel dag och man ska INTE ha någon som väntar utanför.....har varit där en gång.

Tänk att finna kantareller redan, läste i GP att blåbären är också färdiga, allt kommer så tidigt i år.....

Verkligen fint midsommarkort!

Har själv en liten paus från kortpyssel, släktforskar på farfars anor som kommer från Södra Möre, mycket båtsmän....

Ha en fortsatt fin sommar!
Kram, Carin

Snäckskalsdalen. sa...

Så härligt ni haft det och vilken mat, helt fantastiskt gott ser det ut! Och med tanke på att jag äter mest matjessill vid den här tiden så vattnas det i munnen på mig när jag ser allt gott! Och Engelssons, dit måste jag, jag har insett att dom har fritidskläder också till bra priser, det gillar jag! Får nog ta mig en Hallandstur framöver.
Och så kantarellerna, tänk ändå. Nu har det kommit regn här så kanske, kanske, kanske.....hoppas det för dom från förra året börjar ta slut! Och nya är alltid godare.
Ha det riktigt gott!
Kramar