Sidor

onsdag 11 november 2015

Sju sorters blommor . . . . .

 . . . . har jag plockat idag, den 11 november  på min AJAXpromenad . 
Alltså sommarblommor !!!!! 

Kolla här : 

blodrot , rödklöver, malva, blåklocka, renfana, åkervädd och rölleka. 


Vi kommer säkert att minnas denna milda höst länge.

Inte minst för de vackra soluppgångarna. . . .  . . 



. . . .  .och solnedgångarna.

Kolla noga på himlen. Jag blev faktiskt stående och undrade om det skulle bli en flygkrock däruppe i luften. 
Men som tur var passerade det högra planet  långt hitom det vänstra . Men det såg lite dramatiskt ut.


Trots att vi har sommarhöst ute är det jul i mitt scraprum. Jag fyller mina lådor med diverse julalster för kommande behov. 

Nyss blev två kuvertkort färdiga. Jättebra för presentkort- eller sedelgåvor till julklapp.

Ni har sett modellen förut härinne !!




Det är så himla kul att smita in på Stadsmissionens julförsäljning. Öppet bara två gånger i veckan .
 Det betyder att man inte är ensam där. Köerna är långa innan man öppnar och det vimlar av köpglada kunder bland hyllorna därinne . 

Jag gillar återbruk och jag gillar retrosaker . Och har man tur kan man göra fynd. 
Som den här jättesöta löparen t.ex. som var rejält lång , signerad Maj Byhler. 

Ser ni priset ?!!


Förra julen köpte jag den här boken som handlar om tryckta juldukar . Där man får veta massor om dukarna och de som designat dem , vilket gör dem mer värdefulla tycker jag.

 Och man kan hitta bilder på ett flertal . . . . 


. . . . .  som t.ex. den här löparen som jag köpt tidigare på samma ställe ( flera meter ) .

Den heter Julnissar och  finns med i Gamlestadens katalog 1959

Toppen, jag gillar 50talet !!!!


Bland alla julsaker där i butiken föll blickarna på den här granen.

Ojoj tänkte jag, vilket jobb ! 
Häftig, men den fick stå kvar till någon annan. 


Den här påsen fick däremot inte ligga kvar . 8 nystan Tummetott-garn från Jakobsdal och dessutom ett stickhäfte går inte att gå förbi.  Den åkte ner i min kundkorg fort som bara den  och 20 kr betalade jag. 


Jag hade egentligen  bestämt mig för att vara lite återhållsam med inköp av garner, ända till jag fullständigt försvann in i Annas hemsida om restgarner m.m. Ett skafferi att ösa ur !!

Här är den sidan   http://www.billigt-garn.net

TACK snälla ANNA för att du kommenterade hos mig så jag kunde hitta din fantastiska hemsida.

Där hittade jag t.ex. detta stickade hjärta som är lite annorlunda än de jag sett tidigare. 


Fler är på G !!!!

Såklart !!!

9 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ja det är helt otroligt att hitta så många sommarblommor i mitten av november.
Du gör dina små eller stora fynd när du är ute på loppisar och basarer.
Själv har jag faktiskt gjort två granbockar. Passade på den här veckan när det var någorlunda tomt i almanackan. Nästa vecka är knökafullt.
Kram!

Unknown sa...

Hej där
Även om vi bor så nära Stadsmissionens second hand går vi aldrig dit. Orkar inte med allt folk som är där. Köer går bort i min värld tyvärr.
Men går att göra fynd där- det vet jag.

Himlen var makalös idag med molnformationer och flygplan som lämnade vita ränder efter sig.

Finfina kort som alltid och som du skriver väldigt användbara.
Här laddar vi för julmarknaden imorgon. Hoppas på bra försäljning men man vet ju aldrig.
Kram Lotta

Unknown sa...

Det var inte sju sorters kakor det inte.
Ja man blir förundrad över vädret. Det är sig inte alls likt liksom.. 15 grader nästan mitten på november.
Jag håller med dig om de underbart vackra soluppgångarna. Jag älskar att fota dem.. hmm märks det?! hihi
Som vanligt levererar du hur vackra kort som helst. Jag fullständigt älskar dem.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
ja den här hösten lär man inte glömma i första taget! Många vackra blommor du fick med dig hem under morgonpromenaden:) Det där såg lite otäckt ut med planen, tur att det gick bra.
Superfina kuvertkort med härliga papper och jag tokgillar dina blomdekorationer:))

Löparna var både snygga och billiga:)De passar garanterat hemma hos dig:)och vilket fynd med garnet, roligt namn Tummetott garn;)Fint stickat hjärta. Det ser svårt ut att göra, men jag kan ju varken sticka eller virka ju;)

Må så gott och var rädda om varann
Kramizar Marie

myrica sa...

Ja det är lite knasigt att plocka sommarblommor nu men så kan det vara när det är milt.
Jag skulle nog föredra lite kyla, det närmar sig ju jul och då är det fint med snö.....
Så fina grejor du hitta ,det är kul med loppisar för man hittar nästan alltid något fint.
Fina kort.
Ha en fin dag.
kram

Winkel's Crazy Ideas sa...

Så mange koselige bilder. Tenk at du fant så mange blomster i november!! Lurer på når den vinteren kommer. Ingen blomster her, men det er mildt. Ha en fin søndag, klem fra Pam i Norge

Huset bakom lindarna sa...

Så mycket vackert och pyssligt du visar! Som vanligt! Här försöker jag också låta bli att köpa garn även om det är vackert och billigt och hitintills har jag lyckats! Nu är det julbaket som väntar!
Kram/Finas mammis

Helena sa...

Ja, det är verkligen en extrem varm novembermånad. Jag minns att när jag var lite låg snön här hos mig alltid till den 20 november. Det är fantastiskt vad man kan fynda på loppisar. Gillar att gå runt och titta. Ständiga projekt som jag letar. Ha en riktigt fin måndagskväll. Kram

Ulla sa...

Ja det är inte klokt att det är så varmt fortfarande så att blommorna blommar. Så fin soluppgång och vilken tur att inte planen kolliderade i luften. Så fina julkort.
Kram Ulla