Sidor

söndag 23 augusti 2015

KALMAR . . . . .

. . . .  har verkligen visat framfötterna  den här sommaren, med stora konserter, t.ex Roxette, stora idrottsevenemang. Det allra största  IRONMAN som lockade många tusen deltagare och många tusen åskådare från när och fjärran. 

Den tävlingen föregicks av MINI TRIATHLON , samma moment men mindre distanser. 

Här ser ni simmomentet där deltagarna som var indelade i grupper , för att det inte skulle bli så mycket krockar, hade olika färg på badmössorna. 

Någonstans där bland de rosa kämpade äldste sonen .....

HEJA HEJA !!!!!


Här är han mer synlig på sista momenten, löpning. 

HEJA PÅ , En liten bit kvar !!!

Gode tid vad jag beundrar dessa kämpar !!!!


Och vi som bara gottar oss med våra morrondopp och njuter till max . 

Sista semesterveckan var en 10poängare eller mer. . . . . . 


och det var väl tur att sommaren visade sig till slut. 


Min vita blåklocka blommade så fint i år också. Jag fick sätta pinnar runt den så att den inte skulle bli nedtrampad. 


I år tog jag faktiskt till GOOGLE och frågade varför den är vit när andra runt omkring är blå ? 

Svaret blev att den råkat ut för en genetisk störning som gör att den inte kan producera den blå färgen. Fröna ger blå blommor och vill man föröka den måste man dela plantan. 
Så det så !!!!

Mina Zinnior är lika vackra i år också och det tycker citronfjärilarna också. Inga andra fjärilar, bara dom !!!
 Något mer att googla om alltså. 


OCH PELARGONERNA !!!! 

De här lådorna står på altanen . 


Blomlådorna på norrsidan har jag redan bytt blommor i. Det ville sig inte med petunior där, 
Jag har svårt att hitta växter som trivs där. Ge mig gärna förslag !!!!



Hoppet från strålande sommardagar till julkort kan tyckas jättestort.

 Men ni vet hur fort tiden går. 

Vips är vi där. HA HA !!!




Julkort nr 28, 29, 30 . Ligger uppe under fliken Julkort.

Häromdagen fyllde mannen år och jag smet in i kroppkaksboden i stan för att bjuda honom en önskemiddag. 

Men. . . 
vad står det där på hyllan ?

Till salu, frågade jag ??

Jodå, och så har jag adderat våra 50talsprylar hemma. Jag såg NORAlägenheten i mitt minne. 

Och med tanke på alla fynd från sommaren är det kanske snart dags att inreda ett 50talsrum. 

Det skulle gå !!!!


Mannen har kalasat nu i flera dagar trots att han inte fyllt jämnt.

Ändå är kakfatet lika fullt som det var innan gästerna kom.



I em invaderar hela familjen (nästan) , både från när och fjärran och det ska bli. . . .  .

 sååååå HIMLA KUL !!!!!

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

JA, att det bara orkar kämpa på i värmen....all ära till dem.
Jag ska också byta ut lite blommor i blomlådorna, en del är långt ifrån vackra längre.
Solig och varm kram från Anne-Lie

Helena sa...

Så fina julkort du gör!
Det är imponerande hur de orkar de som är med i ironman. :-) Spännande med en vit blåklocka. Har aldrig sett det i verkligheten, men mycket roligt att få se ett foto här hos dig.
Önskar dig en fin söndagskväll!/Kram

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Häftigt med Ironman och inte dåligt av dem att genomföra den i den hettan!
Kul att sonen var med:)) Duktigt av honom:))

De där sommarbilderna vid vattnet, så vackra:))

Vit blåklocka! så häftigt:)) Kul att få veta hur den blir så. Vacker bild även på citronfjärilen på din Zinnia:) Super vackra pelargoner:)))))

Ja nu går det fort till julen! Det känns inte bra, just nu i alla fall;)
Men du har gjort sååååå vackra julkort med underbara papper, dies, motiv och dekosar:)))))

Grattis till mannen i efterskott:)) Hoppas ni hade en trevlig dag:)))
Urläcker 50-tals ljusstake du köpte:) Du hittar då allting;)

Kakfatet såg mumsigt ut:)

Må så gott vännen
Kramizar Marie

onkis sa...

Hejsan!
Min mamma och hennes man var nere i Kalmar och tittade på Ironman då min mammas väninna var med och gjorde det "lilla" Ironman, hon är 61 år så jag tyckte det va jätte tufft av henne att fixa det.

Gillar verkligen dina fina julkort, önskar jag vore lika flitig med att göra julkort som dig.
Kram!

Margareta/Mormormargareta sa...

Å det är alltid så roligt att hälsa på i din blogg! Du visar såå mycket roligt och inspirerande av alla slag!!
Tänk, här har vi en vit Rallarros (eller Mjölkört, som den väl eg heter) bland alla de röda!!
Kan också hälsa från London - var där tillsammans med äldsta barnbarnet och hennes kille den varmaste veckan här i Hälsingland ;-) Nu gjorde det inget, för dels hade vi 5 underbara Londondagar, dels gillar jag inte när det blir f ö r varmt.
Superfina julkort du gjort - bra med inspiration!!
Tack för dina besök inne hos mig! Har varit dålig på bloggrundor i sommar, då vi haft alldeles hopplöst med vårt trådlösa bredband här i stugan. Nu fungerar det plötsligt alldeles perfekt - förmodligen på att alla "sommargäster" som tittat på streamad film i regnvädret i sommar åkt hem ;-)
Ha det gott! Kram!!

skapa och inreda sa...

Vad roligt att få se bilderna från Ironman, läste om det i tidningen. Vad roligt det måste ha varit för er att få följa sonen på plats. Själv ska jag springa tjej milen på lördag.
Visst är det bra med Googledär finns svar på allt man undrar över :)
Tiden bara rusar i väg och även jag förbereder mig inför kommande julpyssel, så mycke jag vill göra. Du har verkligen en förmåga att hitta fina fynd på loppis, gillar dina senaste.
Önskar dig en trevlig vecka.
Kram
Annika

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Vilken fin ljusstake du hittat, vill minnas vi hade en sådan när jag var barn?

Ja, det var verkligen en fin augusti med sommarvärme, skönt för alla som gillar värme. Idag 1 september har vi +15, det tycker jag är skönt.....orkar göra mycket mer.
Vilka fina julkort du åstadkommit, själv har jag hamnat i en svacka, har högt blodsocker just nu och då är det inte bra att sitta stilla så mycket och länge, måste få ner det med mer motion.....
Hoppas du får en fortsatt fin vecka, kramar, Carin