Sidor

söndag 8 december 2013

Nu ha vi ljus, här . . . . . . . .

. . . . i vårt hus. Nu har ljusstöparkvällen gått av stapeln och vi har fyllt på vårt ljusförråd med fina egengjorda ljus.
 Det är något alldeles speciellt med hemstöpta ljus.
Och framför allt : . . . . . .
 

 . . . . .  . vårt sexarmade grenljus. Lika många grenar som i vår ursprungsfamilj.
Ni har läst det förut här hos mig, men ändå........förr i tiden gjorde man sådana ljus och satte det i smörklumpen på julbordet.
 
Vill du läsa hur man stöper ljus, klicka HÄR
 
Jag läste på Skapa och inredas blogg, att Annica varit på kurs hos den person som har rekordet i grenljus, hör och häpna .............................
 
 2 0 1 grenar.
 
 Där ligger man i lä minsann.


I lördags hade vi scrapträff, och eftersom det var årets sista träff skojade vi till det med paketleken.
 
Alla hade med sig var sitt paket med scrapsaker i. När tärningarna fick två lika tal fick vi ta ett paket tills de tog slut.
Sen gjorde vi likadant på tid efter att ha öppnat paketen. Det blir ett riv och slit, för nu får man ju ta det som man vill ha från någon annan. Tills klockan ringer. Det man har då får man.
 
Himla roligt . . . . . . . . . .



. . . . . .  . speciellt om man haft tur och lyckats få många paket. LYCKOST DÄR !!!!


Många julkort blev färdiga för som vanligt hade jag förberett. Jag fick tag i fler papper med 3Dmotiv på rödhakar, så idag får ni se några fågelkort.





På tal om fåglar.....titta vem som kommit hit !!!!! Så vacker och stilig !!!!


Och här sitter också en liten rödhake. Ser ni den ?
 Blomgruppen har jag planterat när två väninnor och jag besökte handelsträdgården i Rockneby förra veckan.
 Där fanns så mycket annorlunda att plantera och dekorera med. Inte behöver det alltid vara julstjärnor eller hur ?? Den röda löken är en väl så julig "läckerbit".
 
 

Lördagen den 7 dec skriver jag in i min almanacka att det kom rejält med snö. Så mycket så att plogen tog sin premiärtur och ännu mer kom det på söndagen. Snögubbesnö blev det .

Då kan man inspireras att pyssla ihop en snögubbe med lysande näsa. Det är ju egentligen ett värmeljus med ledlampa som jag med kartong , pärlor och band förvandlat till en snögubbe.
Det finns massor med sådana tips om man googlar på engelska . Häftig eller hur ?
 
 Min kan hänga, men man kan också limma fast en magnet baktill.


EDDIE har placerat sig i värmen framför brasan ikväll , och . . . . . . . .



. . . . vi har förstås tänt det andra ljuset i advent. Och vi smaskar varje dag på godsakerna i vår egen adventskalender . Mums !!!



Nu går tiden extra fort tycker jag !!!
Men man måste stanna upp emellanåt och . . . . . . njuta.
 

13 kommentarer:

Onkis sa...

Hemstöpta ljus är väl extra vackert till jul.
Och kul att du lyckades få så fina julklappar i eran roliga lek :)
Kram & ha det bäst!

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Visst är det extra fint med hemstöpta ljus och roligt också att stöpa, det doftar så gott och juligt!

Det är något visst med fågelmotiv på korten, har servetter med domherrar som jag förberett till kort, får lägga på ett kol den här veckan för på lördag är det julmarknad på Bygdegården och julkort går alltid åt.
Förstår att Eddie vill ligga och gotta sig framför brasan i ruskvädret. Här fick vi snö igår, var ute och skottade 3 gånger, sen blev det regn och plusgrader så det är nästan borta nu, verkar vara glashalt också..... huvvaligen!
Ha en fortsatt fin vecka, kram, Carin

Skaparglädje sa...

Oj, vad du pysslar och håller på. Alltid lika roligt att titta in på din blogg, alltid något nytt pyssel/pynt som är klart.
Domherren har varit på besök hos mig också. När dottern gick till bussen i fredags morse såg hon fyra par i trädet.
Så ni har en egen godiskalender i år...hur är det med er hund har han också en kalender i år (det hade han väl förra året)
Julkram!

Black Iris sa...

Jaa, jag kommer ihåg att ni stöper ljus själva.. Det låter så mysigt. Det är ju inte det enda du gör för jisses så mycket du hinner med..

Kram Maidi

Lotta W sa...

Kul med traditioner att stöpa egna ljus. Tyvärr har vi inte gjort det i min familj.
Hemstöpta ljus brinner ju så vackert.

Finfina kort med fåglar och vilken fin julgrupp med annorlunda blommor.

Vi spelar julklapps leken med bara 1 tärning. Får man en 6a får man ta ett paket. Annars gör vi som ni. Men ingen blir utan. Alla ska ha minst 1 paket!!
Kram fr Lotta

Solglittret sa...

Det är ju så mysigt med hemstöpta ljus och att stöpa sina ljus själv är det härligaste av alla julförberedelserna. Jag gjorde det förr tillsammans med svärmor och saknar det verkligen.
Dina kort är ju för härliga ..kort som någon gjort själv är såå uppskattat att få ...synd bara att jag inte kan få till det så där fint som du...ihihi...
Ha det fortsatt gott vännen
Kram Lollo

Snäckskalsdalen. sa...

Har du bara sex armar på ditt ljus, det var väl ingenting.....skojar! För jag läste också hos Skapa och inreda om ljuset med över 200 ljus på.....vilket tålamod!

Du grejar så mycket fint och ni pysslar och har roligt, visst är det härligt.

Snögubben var ju kul!

Hit har inte domherren kommit ännu, men jag tittar och tittar efter honom!

Agneta kram

Ingmarie sa...

Hej ! Som vanligt massor att titta på hos dig , jag blir så sugen på att göra kort , gjorde för en del år sen har lite material kvar , men det hr ju kommit så mycket nytt !
Domherren är så vacker , hoppas vi med får se såna här . vi lockar med lite mat ..
Ha det bäst .... vi hörs ...

Ulla sa...

Så vackra ljus och så roligt att själv stöpa dem. Har inte varit inne på era bloggar på ett men oj vad mycket du har hunnit med. Så roligt att ni att ni haft en träff igen att få pyssla, prata och skratta lite.
Kram Ulla

Karin sa...

Hejsan! Tack snälla för gullig kommentar hos mig, det var väldigt snällt skrivet och kul att veta att min julkalender uppskattas av några "pysslare". Imorgon ska jag också på julklappsspels-middag och jag håller med dig det är himla kul. Ha det bra Karin

myrica sa...

Vilken härlig snögubbe med ljus, inte dum.
Ååå jag har haft för mig att jag skulle stöpa ljus men det blir aldrig av, och jag får stå över i år oxå.
Vilken flax vissa har.
Fina kort
ha det gott
kram

SusanLotus sa...

Jag har också fyllt på med massor av ljus! ;D
Värmeljus från ICA! Hihi... Skulle vilja göra som din Eddie. Kura ihop mig framför brasan. Om jag hade en förstås. :)

Fina kort! Och kul med lotteri.

Ha det bra!
Kram.

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så duktiga ni är som stöper era egna juleljus:))Erat grenljus blev så vackert:))Paket leken blir det nog här också på julafton:))
Du har gjort sååå vackra julkort, som vanligt:))
Domherrar är de vackraste fåglar jag vet:))))
Tokgillar din blomgrupp, jättefin:)) Rolig grej med snögubben:)
Eddie ser ut att ha det varmt och gott:))

Må så gott
Kramizar Marie