Sidor

torsdag 22 augusti 2013

T r a s s e l . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .  har det varit i min mammas moulinégarnlåda.
Hur många gånger har jag inte tänkt att försöka bringa lite ordning där ?? Det var nog så att jag behövde ta rejäl sats. Förstår ni ????
 
 
Och kolla här !!!!!! Nu är det ordning och reda.
 Och behöver du någon gång komplettera med någon tråd, så vet du var du ska vända dig . Jag broderar inte så mycket .....men det händer.
 
 
I det vackra sommarvädret idag la jag ut alla African flower som jag virkat hittills och som ska bli en filt.
 Den är inte riktigt så stor som jag vill ha den . Det ska bli en rad till på båda håll.
Alltså 16 blommor till.
Men dem ska snart vara gjorda !!!
 
 
 
Luktärterna är väldigt sena i år. De första blommorna kom nyss. De får i år klättra i ett cykelhjul som jag hittat på en loppis.
 Jisses vad luktärter luktar gott. Men det ska de ju göra.
 
 
Närbild på min lilla rönn som jag nämnt ett par gånger förut.
 
 VACKER !!!!!
 
 
Häromdagen var vi några som scrappade hemma hos Anneli M. Det är nog så man ska göra för att komma igång efter sommaren.
Fyra kort hann jag med och här får ni se två. Och en mycket trevlig em hade vi.
 
 
 
Och snart....den 31 augusti startar vi våra scrapträffar som vi har en gång i månaden.
Bor du i närheten av Kalmar eller vill köra en bit så är du välkommen att vara med oss .
 Det blir så mycket roligare att sitta tillsammans. Vi har väldans trevligt och inspirationen flödar !!! Hör av dig i så fall.
 
Här pågår också bärplockning både i stugan och här hemomkring.
På björnbärsbusken precis utanför dörren i stugan har jag redan plockat ca 2,5 liter och mer blir det.
 
 
I blåbärsskogen är fortfarande bären torra och fina, lossnar lätt och är riktigt STORA.
 
 
 
 
Kommer ni ihåg skålarna jag gjorde av skivor till min fest i våras ???
 
Vi använde dem att ha chips och snacks i då. Jag har grunnat på vad jag skulle göra med dem nu och
 
VIPS kom en idé ......
 
De har nu blivit TVÅVÅNINGSSKÅLAR.
 
Återbruk en andra gång. Man kan ha snacks, frukt eller kakor i dem . Eller förvaring av något. Fantasin får avgöra.
 
 
 
Handtagen kommer från Alla kan sy .
 
Helgen närmar sig och innehåller för oss flera roliga saker.
Hoppas att din helg också gör det !!!
 
 

14 kommentarer:

Alla kan sy sa...

Jättefina fat! Roligt med annat material än tallrikar.

Birgitta sa...

Vad många rundlar du virkat! Jag tycker just den modellen är så fin.
Vilka loppisfynd du gjort. Tror det lönar sej bättre att gå på loppis än att väva, men något ska jag ju göra. Just kommit hem från en 3-dagars semestertur till Skåne. Vi har haft tur med vädret och sett mycket fint, men inget hantverk den här gången. Det blir i oktober när vi åker på Glimåkra vävdagar.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

SusanLotus sa...

Pläden kommer att bli så himla fin!
Gillar cykelhjulet också.
Och dina fina kort!

Ha en mysig fredag.
Kram!

onkis sa...

Den filten kommer att blir jättefin..
Jag gillar lyktärtor,dom doftar ljuvligt och har så många fina färger.
Tyfft fat av skivor du gjort.
Kram!!

Maja sa...

Åter mycket trevligt att titta på :) Vad snygg skiv skålen blev, vill ha! :))
Oj vad jobb att reda ut den härvan duktiga du! Jag hade fått nerv sammanbrott efter 10 minuter ha ha.
Fin bärskörd och vad mycket rönnbär eller fina klasar! Här är det sämre med rönnbären i år, få se då om det blir mycket snö.... Vackert lila kort och det andra tufft!
Trevlig helg!

Solglittret sa...

Här lyser flitens lampa och det strömmar in tips på roligheter man kan sig för...du är ju såå duktig och händig och idérik!!!!
Jättesnygga alster alltihop :)

Önskar dig en trevlig helg vännen
Kram Lollo

Huset bakom lindarna sa...

Oh jag önskade att jag bodde lite närmre och kunde var med på era träffar! Så fina blommor du virkat, jag har aldrig prövat på den sorten. Syr du ihop eller virkar du? Rönnbären är så fina! Hoppas du får en fin solig helg! Kram/Finas mammis

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Vet ingen som är så påhittig som du är!

Vet själv vilket jättejobb det är att reda ut trassligt broderigarn, nu är det ordning på det ser jag!

Och pläden kommer att bli så fin , underbar!

Härliga kort, speciellt det översta med hatten....
Här blir inga björnbär plockade, har inga ställen prcis och blåbären kan man bara glömma , åtminstone här.

Roligt tvåvåningsfat, passar att lägga lite av varje i skålarna.

Det låter så trevligt med era scrapträffar, bor alldeles för långt bort tyvärr....

Ha en fin helg, kram
Carin

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Men så mycket garn du gjort iordning. Bra att veta vem man kan vända sig till om jag skulle behöva nån gång;))
Och den vackra virkade filten, den skulle man ju vilja ha:))

Så läckert med cykelhjulet till luktärterna, det ska jag ta efter till nästa år:)

Så härliga kort du fick gjorda hos Anneli:))

Dina skivskålar blev SUPERLÄCKRA:))
Du är helt otrolig att komma på alla grejer:))))

Ha en fin helg
Kramizar Marie

Iffa ...... sa...

Hej!
Nu var det längesedan jag hälsade på hos dig. Har inte pysslat alls nästa i sommar och inte heller gått på bloggrundor...men nu ska jag försöka återgå till det vanliga igen och även hälsa på dig =)
så fräckt du gjorde av dina skålar, visst minns jag att du gjorde dom tidigare i år för jag tyckte det var så fräckt och påhittigt =)
Wow vad bär du plockat, så mycket godare att plocka själv för att inte säga billigare mums!!
Så fina kort du gjort, gillar hatten på det första = jättefin!
Jösses kvinna vad du virkar....det är ju huuuur många som helst, vilket tempo du har!!
Haha, hjälp vilken oreda med trådar och vilket arbete du lagt ner på att sortera dom. Minns för många många år sedan när jag själv brodera att de där små trådarna gärna trasslade ihop sig.
Ha en fin kväll!
kram Iffa

ulla laiho sa...

African Flower har jag bara testat att ta ut mönstret på men inte gjort något "alster" - ska bli roligt att få se din färdiga filt.

Luktärterna blev så fint inramade med cykelhjulet som bakgrund.

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, men hur väl känner jag inte igen sånt trassel.....skönt att bringa ordning ibland!
Och ja, luktärterna är sena här också. Jag trodde att det kanske berodde på att jag fick mina sent i jorden, men det kanske är så. Dom doftar ljuvligt dom som kommit.
Och har ni fortfarande blåbär och inga vildsvin som bökat där ännu!!!
Björnbär plockar jag också lite var dag. Det är ju så gott.
Agneta kram

Eva sa...

Visst är det bökigt, men också något lite rogivande i att trassla ut? :D
(Här has dock allt i god ordning på bobbiner, i så'na där "pryttellådor" för spik, fiskedrag o annat som det stora "gubb-dagiset" säljer. JAG trasslar inte! ;) )
Egentligen kom jag hit, till viss del, för att säga det var så skönt att se hos Hedvig att vi är fler som inte är helt trendriktiga i blockningen:)

Skaparglädje sa...

Att trassla upp mina moulinegarner gjorde jag för två år sedan. Sorterade dem efter färg och la tillbaka allt snyggt i en plåtlåda.
Skönt när det är gjort.
Kram!