Sidor

söndag 30 oktober 2011

Korgen full !!!!

Nu är korgen full med både ätliga och giftiga svampar. Här ligger ju bara snälla svampar att dekorera med eller kanske låta barnen leka med. Det var roligt att virka svampar kan jag berätta !!!


Tänk vilken härlig dag det blev igår. Visst blev man förvånad att se solen och klarblå himmel efter allt grått. Vi bestämde oss för att turista lite.....köra till någon plats i närheten som vi inte är så bekanta med. Fikakorgen tog vi med oss och körde till Oskarshamn. Nuförtiden sveper man ju förbi många platser längs Europavägarna och ser inte mer. Oskarshamn är en backig stad , mysigt centrum . På Lilla torget var det Bondens marknad. Det gillar vi. För maken betyder det korvar igen, kanelfläsk (!!!) m.m. Och jag norpar åt mig andra godsaker i min kasse eller i minnet. 
Vad sägs om Apelsin-och-hallonmarmelad, inte hopblandad utan i lager. Gjord på syltsocker . Häftigt !!! Och så jordgubbs-och-apelsinbiscotti med ringlad vit choklad överst. Sagolika !!
Tycker ni att påsen ser slarvig ut så beror det på att här är redan några uppätna.



Vi gick också förbi några loppisbord och då fick jag se en annan variant av våningskakfat. Så kan man ju också göra.


Dags för fika och då körde vi ut till Gunnarsö i utkanten av stan. Inte visste jag att det var klippiga stränder där. Lite västkustnatur. Det var himla vackert. Spegelblankt vatten och tittar ni riktigt noga (klicka på bilderna ) så ser ni något som buktar upp ur vattnet långt borta. Det är Blåkullakärringarnas ö, Blå Jungfrun. Dit ska vi åka någon gång, bestämde vi.

Söndagen blev inte lika solig och vacker som igår. Nu var det som vanligt igen grått,grått, grått.
Jag har ägnat mig åt en adventskalender av tändsticksaskar som jag tänkt på länge. Den var väldans rolig att göra.


Så är helgen över . Kvällen får bli en tevekväll i soffhörnet, med stickning och Beck.

18 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så mycket ni har hunnit med i helgen. Både utflytkt och pyssel.
Adventskalendern blev jättefin, ska något av dina barnbarn få den?
Kram!

SUADDA sa...

Vilken fin adventskalender! Lyckliga den som får äran att öppna! =)

Marie Havén sa...

Hej Eva!
Vilken härlig korg med svampar, du är så duktig:) Ni verkar ha haft en härlig helg, Vackra foton du visar, som en sommarkväll:)

Marmeladen låter JÄTTE smaskig, och biscotti som är sååå gott.
Sådana våningsfat är häftiga, jag har tänkt att göra sådana själv av gammla koppar och fat, men det blir ju aldrig av!

Din julkalender var väldans fin, det låter jätteroligt att göra:) Får väl testa och göra en oxå. Ska "gubben" få din;)
Här blir det oxå Beck, me like:)

Ha det så gott, och var rädda om er.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Anelma handarbetar sa...

Härlig svampkorg!

Vilken mysig utflykt ni har gjort. Kul med nya upptäkter. Fina bilder har du/ni tagit också.

Kram Birgit

Mimmi Hek sa...

Vilka fina svampar. Det bästa är ju att du kan plocka dom även om sommaren varit väldigt torr.
Adventskalendern var fiffig!Vad lägger du i lådorna?
Kram

cappp sa...

Vilken fin svampkorg det blev. Ska försöka få ett fruktfat fullt.
Visst är det så att man glömmer sin närhet o det är ju så skönt att greja hemma, särskilt i fint väder.
Jättefin adventskalender! Är den fylld med små läckra saker redan?
Kram! A-K

Unknown sa...

Vilken fint advenskalender. har köpt hem askarna.
Ska bara få gjort den.
Kram Elin

Lotusblommans vardag sa...

Marmeladen ser jättegod och lyxig ut!
Kul med lite utflykter. De behöver ju som sagt inte vara långt bort, bara man gör ngt kul! :)
Blåkulla-ön får du åka till i påsk med kvasten. ;)
Adventskalendern är verkligen fin. Du är snabb och produktiv!
Jag hinner inte med... Men ska göra som du nu när jag ska vara gubbe-ledig i veckan: Pyssla.
Kram och ha det bra!

. sa...

Oj, vilken gullig adventskalender!!
Sån vill jag också göra nu.. :)

och svamparna blev jättefina..Du är så himla duktig på ALLT du gör!

Kram, Jenny

Lotta W sa...

Tänk va mycket fint vi har i vår närhet!! Och ändå väljer många att åka utomlands. Vår kust sträcka längs Kalmarsund är fantastisk.

Du är lika produktiv som alltid, här hemma ska jag sätta fart med flera tomtar. En utställning på Oxhagshemmet står på tur för min del.

Ha de gott i höst solen Eva.
Kram Lotta W

Hedvig sa...

Men wow vilken häftig adventskalender!!! Var får du allt ifrån?! :)

Och akta så ingen råkar ta fel svamp i korgen! ;)

Kram

Anki sa...

Kanelfläsk??? Huuu så läbbigt det låter, det skulle jag inte vilja prova :-/

Birgitta sa...

Oskarshamn är staden som jag bara åkt förbi. Det blir ju så nu.
Gillar din fina adventskalender.
Ha det gott.
Kramar Birgitta

Myricas Farmor sa...

Vilken underbar kalender, så fiffig.
Det var riktigt fina bilder från standkanten, det blir så fint när man fotar naturen.
Ha det gott
kram

skapa och inreda sa...

Vad du är flitig Eva!
Adventskalendern får ett extra stort plus av mig :)
Gillar din fina svampkorg med alla fina virkade svampar i.
Och du, den där marmeladen skulle jag köpt på direkten.
Ha en bra dag.
Kram Annika

Maiden sa...

Vilken fantastisk blogg du har - och helt otroligt så kreativ du är! Massa inspiration! :-)

Missa inte att jag har 1-årskalas i min blogg där jag lottar ut två stycken presentkort - ett hos Stämpelkällan å ett hos Pyssloteket på 150:- vardera!! :-)

Maiden sa...

Vilken fantastisk blogg du har - och helt otroligt så kreativ du är! Massa inspiration! :-)

Missa inte att jag har 1-årskalas i min blogg där jag lottar ut två stycken presentkort - ett hos Stämpelkällan å ett hos Pyssloteket på 150:- vardera!! :-)

Jungfrun sa...

Blå Jungfrun är magiskt vacker, se länken jag hittade om den ;) Kram