Sidor

måndag 23 januari 2017

Ett oväntat besök . . . . . .

. . . i fågelrestaurangen. Tänk att man kan äta uppochner !!!!

Vi har sett ekorren kuta runt i vår trädgård, ibland med sällskap och det är ett trevligt inslag bland alla fåglar.

 Här råder gemenskap minsann !!!


Nyligen gjorde jag ett beställningskort och följde beställarens önskemål. Det var just när snön låg som ett vitt täcke på marken. 

Renen som är stämplad på granarna blev så perfekt. 

Tack Marie för det motivet. 


Julen har plockats ner i lådor och skåp. Det gick fort över den här julen . . . . . också. 

Jag har tagit mig tid att fota alla mina tryckta juldukar och lagt dem i en mapp. Sen jag fick tag på boken Tryckt till jul har jag fått upp ögonen för både historia , designer och värdet till varje duk och bonad. Och på nätet finns många entusiaster. 

Det här är min favoritduk.  Den är inte röd och inte tomtig, men visar alla bestyr som har varit/är tradition inför julhelgen. 

När jag hittade den kändes den något bekant . . . .  .


. . .  .inte bara för vad bilderna visar. . . . 


. . . . utan för att jag kände igen stilen på figurerna. 

Och här är svaret !!!

Lågstadiets läsebok som jag jobbat med i så många år . . . 

NU LÄSER VI 


. . . där bilderna i boken illustrerats av samma person som på julduken .


Nämligen YLVA KÄLLSTRÖM 

Nu får julduken dubbelt värde för mig förstås.

Januari brukar jag ofta riva ut och sortera i garderober, skåp och lådor. Vet inte varför, men kanske för att starta året med ambitionen att ha bättre ordning och reda.

Dotter Lena inspirerade mig att sortera alla lösa band som jag använder till korten i lådor med många fack. Lådan hittade hon (och jag) på IKEA

Visst blev det riktigt snyggt och överskådligt !!! 


En annan låda med fack står nu på fönsterbrädan . 
I facken ska snart spira fönstertomaten WILMA
Jag har läst på flera bloggar om dess förträfflighet så nu är jag med i Wilmagänget. 

Tomater kan man aldrig få för många av !!!!


Första scrapträffen har gått av stapeln. 
Här är två exempel på vad som nu ligger i min kortlåda. 



Mulet och grått ute , men det gör inget. Jag har fullt upp med ett specialprojekt som ni ska få veta mer om senare. 

Må så gott !  Eva

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Alltid skönt att få rensa ut i garderober och lådor.
Vad matar du ekorren med, ser ut som bröd!
Oj, är du redan i gång med tomatodling....jag har inte orkat tänka på att odla än. Får hoppas det dyker upp lite inspiration till det blir dags.
Så intressant med din julduk, klart att den fick dubbelt värde för dig.
Kram!

myrica sa...

Ja då är du och jag lika, här röjs oxå en hel del nu i Jan sedan kan man ta det lugnt (ler)
Jag har sått mina första frön, men det är lite olika ,Det har oxå kommit upp, jätte trevligt när man ser dom spira bladen komma.
Men jag tror jag har en bonad någon stans med dessa gummor och gubbar på, tycker att det är lika på något sett, måste ta fram och titta, för jag gillar din duk det är så fint med dessa gamla ting.
Önskar dig en trevlig dag.
kram

Unknown sa...

Ekorrar är så söta.
Och vilket vackert beställningskort du gjort. Nåja, dina kort är alltid så fina.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Rost och rädisor sa...

Vi har flera gemensamma nämnare märker jag, scrappar inte i din bemärkelse, men älskar att göra kort. Helt underbart med renen och granarna! Fint med ordning och reda i pyssellådorna, blir sugen bara jag ser alla spännande fack.
Tryckta dukar är också ett samlarområde för mig med. Det värsta är att jag inte använder så många dukar nuförtiden, men särskilt fina får följa med hem ändå. Kul att det finns en bok i ämnet.
Allt gott
/Anette

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Häftig bild på ekorren:) Så mysigt när de kan samsas om maten. Beställningskortet blev jätte fint, kul att du gillade det utstansade:)
Vilket jobb du gjort som fotat alla dukarna och sedan tagit reda på allt om dem.
Så häftigt att du kände igen figurerna från duken och att du kopplade ihop dem med den gamla läseboken. Spännande:)
Smart förvaring till alla banden:) Lycka till nu med Wilma tomaterna:))
Två så fina kort du gjorde på er första srapträff. Underbara papper, dies och dekorationer:))

Tack för dina rara kommentarer inne hos mig, jag blir så glad:)) Klart vi ska kolla på datorn efter dies;) Det är såååå kul!
Väntar med spänning på vad du ska visa senare:)

Må nu så gott vännen:)
Kramizar Marie

Black Iris sa...

Du är flitig som vanligt med lite av varje ser jag. Jag har precis packat upp alla mina pysselsaker och inser att vi måste köpa ett varsitt stort skåp till alla grejer. Något eget pysselrum får jag inte ny så gubben och jag får dela på det tredje rummet. Det är lite märkligt att flytta från en stor 4:a till en liten 3:a. Tur att vi har ett jättestort vindsförråd+ källare.
Det där med julen är lite märkligt här uppe. Många har fortfarande både stjärna och stake uppe fortfarande.

Kram Maidi

Loppisälskare sa...

Ekorrar är så fina och söta. Roligt när man får se dem vilket inte är så ofta. Visst är de där gamla tryckta dukarna fina. Vill minnas att vi hade några i mitt barndomshem men vet inte riktigt vart de tog vägen. Uppskattade nog inte dem förr. Vilken ordning du fått på dina band och pysselgrejer. Alltid så skönt när man sorterat och fått lite koll på allt man har. Svårigheten är ju att behålla det där. Och nog känner jag igen boken...
Ha en fin start på veckan!
Kram RosMarie