Sidor

fredag 20 november 2015

Snart ADVENT

Ja.... ADVENT 

är inte långt borta och förberedelserna för marknader och Damklubbens auktion är i full gång. 

Vi har bl.a. gjort dörrkransar av mossa  med dekorationer och band som ska göra ytterdörren julfin. 

Här ser du mina alster. 
Den första dekorerade jag med blåbärsris och dekorationer köpta på loppis och band från mitt scrapförråd.


Den andra har en stomme av en ståltrådsgalge, ni vet sådana man får från kemtvätten. 

Jag böjde den bara till ett hjärta. Du ser hängkroken längst upp. Lite grankvistar , kottar och guldband piffade upp den. Är väldigt nöjd med resultatet.
 Vad tycker du ???


En del julpynt fick bli en innedörrkrans. 

Pyntet är limmat tätt på en pilkrans . För att fylla upp mellanrum har jag slaktat gamla ljusmanschetter och använt bladen. 

Ni som hängt med mig har sett sådana här inne förut.


Det här kallar jag ett riktigt juligt ÅTERBRUK. Lite trista julpyntsaker som får nytt liv.


Jag tog en sväng till skogen för att plocka kransmaterialet och döm om min förvåning när jag där kunde plocka helt okej . . . . .

BLÅBÄR DEN 18 NOVEMBER !!!!

Vilken höst vi har haft !!! Den går väl till historien.


De sista av årets egna tomater börjar nu att ta slut. Visst är det fantastiskt att äta egenodlade tomater till sena november.


Scrapförrådet fylls på . Här med ett kuvertkort. Den söta vimpelraden har jag hittat på TGR.


Min favoritjulsång finns som stämpel. Jättefin !!


I tevesoffan åker handarbetet fram. Jag har flera på gång och det tror jag många känner igen.

 Plötsligt blir man sugen på något nytt i händerna. Den här gången blev det ett par 

LOMMETOFFLOR. . .. 

 av bara ett nystan restgarn. 
Hoppas nu hitta sånt där man smetar på undersidan så man inte halkar. 


HÄR kan du läsa hur man stickar dem  

HÄR  och här kan de se ett helt gäng som som jag stickade till julaftonsgästerna för ett par år sedan.

Hoppas du har sköna avkopplande  stunder  mellan allt skyndande inför advent. 

12 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Dina kransar är jättefina. Så fiffigt att dekorera med blåbärsris. Det finns mycket "gratis" material i naturen.
Jag har också stickat ett gäng med lommetofflor. Skönt att ta på sig nu när det börjar bli kallt.
Idag har jag och min man varit på kurs i Ljungby igen. Tredje träffen av fem. Lite långt att köra bara.
Kram och trevlig helg!

Margareta/Mormormargareta sa...

Hej Eva!
Jag ha.r varit väldigt lat med att kila runt i bloggar ett långt tag. Det är tyvärr så mycket annat som kommer i vägen. Ofta kikar jag in en sväng via mobilen, men då tycker jag att det är jobbigt att kommentera - fast jag får ju i alla fall njuta av allt vackert och kreativt du skapar!
Känner igen en del av dina idéer i sånt jag själv gjort. Gravprydnader med mossa och blåbärsris, fast ingen krans än. Har såna min svärmor gjorde för länge sen av tallkottar, som vi ju har känslor i - härligt att hänga upp och påminnas en kär människa som ju inte finns med oss längre.
Själv knogar jag mest på med mina kort, stickar lite och promenerar m y c k e t!! Det är så härligt att kunna få vara ute i dagsljuset - det gick ju inte medan jag jobbade...
Hoppas du har det bra! Kram!!

Huset bakom lindarna sa...

Så pysslig du är och så fina kransar. Fast jag har visst gjort ett par kransar jag också...Men något pyssel i tv-soffan blir det inte denna höst för mej. Jo, för ett tag sen virkade jag något men det får jag allt visa i min blogg!!
Jag fick kasta de sista skrynkliga tomaterna häromdagen, annars har jag också haft av den varan tills nu.
Och jag har också hittat både blåbär och lingon i skogen för ett par dagar sedan, men nu kommer visst vintern för i skrivande stund har vi -3,8 grader!
Ha en fin helg!
Kram/Finas mammis

Loppisälskare sa...

Men oj så sugen jag blir på att pyssla! Jättefina kransar. Har också gjort tofflor framför TVn men virkade en enkel och snabb modell. Har en sjal på gång också. Tycker det är en bra tanke att återbruka julsaker och skapa nya ting.
Ha en fin helg!
Kram / RosMarie

myrica sa...

Vilka fina kransar, jag har inte gjort någon ännu, jag tycker nästan att julen och Advent kommer så himla på, jag har väl sovit innan troligt vis.
Men nu får jag nog skynda på lite så jag hinner i fatt.
Fina kort.
Ha en fin dag
kram

Helena sa...

Så kreativ du är och vilka fina kransar. På lucia ska vi pyssla här... det årliga julpysslandet. Idag blir det lite småfix och saftglögg... älskar glögg och startar alltid alldeles för tidigt med det. :-) Fin helg till dig. Kram

Unknown sa...

Vilka härliga, fina kransar.
Och dina underbara kort!! Love them
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Unknown sa...

Hej
Ja då laddar vi för dagens julmarknad. Hoppas det kommer massa
köpsugna kunder till oss idag.
Fina mosskransar ni tillverkat, kommer gå åt fort.
Dina kuvertkort är ju alltid lika fina.

Visst är det otroligt med blåbär i sena november!!
Ses snart. Kram Lotta

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina kransar, kommer att pryda dörrarna perfekt, man blir liksom glad!
Tossorna var också härliga! Och tack för mönstret.
Tomaterna är som jag, skrynkliga!
Och ja, blåbär, denna välsignade skog du har runt dig! Tänk, men jag undrar om dom är så väldigt goda nu.....?!
Agneta kram

Hantverkarglädje sa...

Oj vad du hunnit långt när du har kransarna klar. Mycket vackert med blåbärsriset som smycke. Allt blir ju mera omsorgsfullt gjort bara man sätter i gång i tid. Gissar att du har det mesta av handgjorda kort också klara inför julen. Jag är ingen hejare på att göra kort men i går kväll satt jag med småflickorna och gjorde kort och vi hade så trevligt. Lite uppsittarmys med popcorn och vindruvor gjorde sitt till.

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Ja nu går det undan med väldig fart till Advent! Det är sååå mysigt när man ställer fram ljusstakarna i fönsterna och tänder dem för första gången:)))) I helgen har vi hängt upp våra ljusslingor i träden och under fönsterna. Det lyser upp så vackert i mörkret:))

Och du har gjort såååå vackra kransar till er marknad och auktion:) Det där hjärtat av galgen var ju urläcker, du kan du:)))))))

Det var inte dåligt att kunna plocka blåbär så här sent på året! Jag rör mig inte så mycket i skogen just nu, knät sätter stopp för det tyvärr!!

Vackert kuvertkort och den julsångsstämpeln har jag också, men det är längesedan jag använde den. Kortet blev vackert med alla stjärnorna på:))

Lommetofflor låter så härligt och fina blev de ju också:))))

Nu blir det att krama kudden ett par timmar;)
Sov gott och ha en fin dag imorgon:)

Kramizar Marie

Rumpetuss sa...

Fina saker du gör,å tofflorna så mysiga! Sånt där antihalk att ha under finns på panduro i olika färger - sen har jag sett andra som tar silokonfog och kletar under och låter torka, ska visst fungera fint 😃