Sidor

söndag 8 september 2013

Jag är rik. . . .

. . .  av guld, fast nu är det förstås SKOGENS GULD. . . . . . .
 
LINGON
 
 
Mannen har kommit hem från jaktresan till NORRLAND och ni som följt mig förut, kommer nog ihåg att då kommer mannen alltid hem med lingon i en STOR back.
 
UNDERBART !!!!
 
Tror ni att han plockar dem själv ??????
 
 
 
Det jag har plockat i helgen är lök . Så här bra skörd blev det i en enda odlarlåda.
  Över förväntan .
Och kolla in den där bjässen som fyller min hand !!!!
 
 
 
Jag slank in på en trädgårdsloppis på lördagen ......och det gjorde jag rätt i.
För där bland alla prylar kände jag igen en hylla som jag själv hade i mitt flickrum.
 
Den blev min bara så där.....PANG !!!
 
 
Och när jag kom hem och kollade närmare på den fick jag se att originaletiketten satt kvar på undersidan med patentnummer och allt.
 
Tala om att ha tur.
 
EN ÄKTA STRINGHYLLA blev min för en mycket ringa peng.
 
Efter lite googlande vet jag nu att en äkta stringhylla ska ha just etikett och beslagen på gavlarna ska vara fällbara.  Och allt stämde. Nu ska jag snygga till den och hitta en bra plats,  för den ska upp . Såklart.
 
 
Restgarnssjalen är blockad och klar och den är precis lagom att lägga runt axlarna när man behöver lite värme. Tänk vad det kan bli av några små restgarnsnystan. Det blir säkert ett besök i den där underbara återbruksbutiken i London vid nästa besök.
 
 
Flera kort ligger i min att-visa-låda.
Idag får ni se ett chokladkort........
 
 
........och ett Cup of tea kort. Det tillägnas yngste sonen i London som fyller år idag .
 
 
 
Och en minikärleksört följer med "på köpet ".
 
 
 
Snart är vi inne i en ny vecka igen  , en linne-shorts-vecka eller ????
 
 
Hur som helst vet jag att imorgon ska jag plocka av blåbär till frukostfilen .
 
 GOTT !!!!
 
Tänka sig fortfarande !!!!
 

15 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Fortfarande blåbär! Inga kom här. Jo, det kom en hel liten hink - speciallevererad från östkusten! Tack igen. Och lingon var jag iväg och letade här om dagen - inte ett enda. Riset fruset från i vintras. Men det går gå i alla fall. Vi har många Karl Johan svampar så jag är nöjd.
Vilka härliga lökar du odlar fram!
Agneta kram

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Självklart hann T plocka "guldet"
emellan pangandet;))
Så fin lök du skördat och jisses vad stor den ena var!
Kul att du hittade en äkta stringhylla:))
Sjalen blev fin och säkert jätte gosig att ha snart när det blir lite svalare.

Mumsigt chokladkort och "tea" kortet var ju passande till sonen:)
Den där mini kärleksörten tyckte jag var sååå vacker:))

Hoppas blåbären kommer att smaka mumma:))

Må så gott
Kramizar Marie

nattugglan sa...

Vilken stor lök.. o blåbär ännu.. här plockar folk lingon ute vid vattnet,,alltså vid nån stuga (villa)som de har vid vatten..här på torra land finns nu inget.Men äpplen har vi många av..jag har fått 3 stooora pålastkassar.Fina kort!

Huset bakom lindarna sa...

Vi var en sväng till skogs här idag, inga lingon men blåbär finns det fortfarande, men det var ju lingon jag ville ha, så det blev inget med hem. Den där sjalen blev ju jättefin! Hoppas du får fatt i blåbären i morgon! Kram/Finas mammis

Skaparglädje sa...

Vilken fin lök du fått...mina var pyttesmå. Trist när man lägger ner en massa jobb och så blir det inget av det. Vi som gödslade så bra förra hösten :(
Förstod att din man kommit hem med lingon till dig...hoppas han sköt någon älg också.
Kram!

SusanLotus sa...

Lök är så himla gott! Vi har lök i nästan allt. Hittade några bautalökar på Coop som jag köpte men undrar om inte din var större ändå. Lökpaj är ett tips till dig. Jättegottgott! Och billig mat ju.

Stringhyllan var ett kap. Och ännu roligare när du haft en likadan i ditt flickrum. En speciell känsla kan jag tänka mig. :)

Ha en fin start på veckan och jag är sååå avis på dina lingon. Måste nog ta en titt hos närmsta torghandlare. Vill ha klappgröt! ;)

Kram!

Hantverkarglädje sa...

Oj vad du visar intressanta saker du sysslar med. Jag gillar att plocka bär, odla grönsaker o blommor och göra olika hantverk och även att ströva runt på loppis och kanske finna något fynd om än allt det där i liten mängd nuförtiden.
Jag har inte ens ännu hunnit titta igenom hela din blogg men det ska bli när vädret blir kallare för fortfarande håller jag mig mest ute. Din blogg verkar så intressant för mig. Ha en bra dag.

Maja sa...

Vad häftigt att du hittade string hyllan!! Vi hade en hemma med men den blev nog slängd sen då den kom ur modet :( så mycket som är inne nu som fanns hemma men kastades... ja ja
Fina kort!
Kram Maja

Maria sa...

Oj så mycket härliga lingon...räcker hela långa vintern. Det var ingen dålig lök stor så den räcker länge. Det är roligt att kunna bo så man kan odla lite till hushållet.
Ha en fin dag/kramen

onkis sa...

Åh,va härligt med allt som naturen ger oss.
Och jag gillar dina snygga kort.
Kram & ha en bra dag!

Solglittret sa...

Jaa visst är du rik och vilken härlig skörd av allehanda godsaker!!
I år har jag varit alldeles föör dålig på att komma ut i skogen för att plocka bär.

Sån tur du hade där med Stringhyllan...jätteläcker!

Önskar dig en fortsatt fin vecka vännen
Kram Lollo

Ulla sa...

Härliga bilder med lingon och blåbär. En sådan hylla hade min man i sitt pojkrum när vi träffades nostalgi varning. jättefina kort och en värmande sjal.
Kram Ulla

Ulla sa...

Härliga bilder med lingon och blåbär. En sådan hylla hade min man i sitt pojkrum när vi träffades nostalgi varning. jättefina kort och en värmande sjal.
Kram Ulla

Black Iris sa...

Vad mycket härligt du har där.. Lingonen, lökarna och en ljuvlig sjal...
Så, visst är du rik :)

Kram Maidi

myrica sa...

Så gott med egen lingon sylt det tycker jag är mycket gott. Vilka fina lökar jag satte inga detta året så det får bli nästa, men jag har amerikanska blåbär som jag har haft plockat av lite då och då mycket goda.
Ha det gott
kram