Sidor

måndag 15 juli 2013

Nu börjar det likna nå´t !!

Tomaterna är stora och många och det är med spänning jag följer deras utveckling. I år ska jag nog hålla koll på antalet som jag gjort förut. Det är kul och bra att veta vilka sorter som ger bäst.
 
 
Jag vet inte om jag sagt det.....men jag har en rackare som vill in i växthuset och hacka på bladen. Det är en fasan. Han har varit inne flera gånger . Nu har jag hängt en CDskiva vid dörren så får jag se om det skrämmer honom när den blänker till i vinddraget.
 
Vilken närgången en !!!! Det finns ju så många goda gröna blad ute i naturen. Varför duger inte de ??
 
 
Att hitta ett sådant här uppläggningsfat på loppis det kändes faktiskt som LYCKA. Och det känns även nostalgi. Det påminner om sådana fat och karotter som min mamma hade. Stämpeln talar om att det är Laholmskeramik och jag skulle tro 50-tal. Rätta mig om jag har fel.
 
Men .....hur ska man vilja lägga upp något och dölja det härliga motivet ?
 
 
Nu blommar rosorna i alla våra trädgårdar. Den ena vackrare än den andra.
 Jag blir förvånad, även i år, att denna ros, som flyttades när vi byggde uterum och fick en mindre iögonfallande plats framför vedskjulet, överväldigar oss med sin blomkraft. IGEN ! 
Helt enorm !!!
 
 
Nu har vi kalasat för de yngsta tjejerna i familjen och då kan jag visa deras födelsedagskort. Jag tror inte ni kan ta miste på deras intresse och vad de tycker om . Det framgår tydligt !
 
 
 
 
Såklart blev det en smarrig ( faktiskt två ) tårta på kalaset. Vill ni läska er med den så titta in....
 
Och vill du njuta av sommarens smultron på strå så har jag plockat ett..........
 
 
. . . . . . till DIG !!!!
 

12 kommentarer:

Bettan sa...

CD skivor är bra till mycket, jag har hängt några på rad för att skrämma fåglarna från min jordgubbsplantor och blåbär, jag bländar grannen oxå ibland. Inte vet jag om det funkar men än sålänge har jag fått plocka mina gubbar utan fågelbett. Och blåbären har dom oxå låtit bli iallafall tidigare år. Vi har fått några nya skatungar som verka ganska orädda så vi får väl se hur det lyckas med skörden iår. Kram sytanten

Iffa ...... sa...

Tack för smultronen ;) Ser mycket smarrigt ut och så fint att trä på ett strå så där =)
Hihi, jag har förstått att det är en fotbollstokig familj på det där kortet e ju perfekt!! Sött kort du gjort under oxå.
Wow din tomatplanta........vad tomater du kommer få, smart att kolla vilken som ger mest....det får nog jag oxå göra här hemma. Mitt "problem" är bara att de står på en balkong och har knappt vuxit något alls i år....så vi får se om vi får någon tomat =D
Din rosbuske är otroligt snygg, vad maffig den är och kul att det går att flytta på buskar och att de trivs på andra ställen.
Kram iffa

onkis sa...

Oj,så många tomater,va härligt att få njuta av dom sen.
Märkligt att fasanen vill in i växthuset?
Tycker den skulle gilla skogen bättre..
Härliga kort du gjort och smultron på strå= sommar!!
Kram & må gott!

Mys och hemtrevnad sa...

Tack för smultronen! ler... Det var längesedan jag bloggade nu, men tyckte det var dags igen...Vad fint du har det i dina land...gröna fingrar! Ha en fortsatt bra sommarvecka. Kramis semlan

Unknown sa...

Vilket underbart fat du fick tag i! Jättefint!
Hihi, dessa fasaner. Naturligtvis är dina blad mycket, mycket godare än de i naturen. Denna fasan gillar att leva farligt. Mer farligt än andra fasaner. Jag håller tummen för att skivan håller honom borta.
Vilket underbart fint kort du gjort till Tess. Me like!

Kramar
Lene

Anna sa...

Fatet var ju helt underbart.
Så härliga kort du gjort.
Kram

Skaparglädje sa...

Så många fina tomater du kommer att få, blir gott att njuta av sina egna.
Och vilka rosor du har.
Kram!

Lotta W sa...

Fint inlägg som vanligt med blandad kompott!! Fina goda smakrika tomater förhoppningsvis. Rosor är ju alltid underbara.....

Fina kort du gett till dina barnbarn, fotbollar o jordgubbar :-)
Väldigt passande till tjejerna.

Ha en fortsatt skön vecka, kram Lotta

myrica sa...

Men vilka stora tomater du har mina är små ännu, men jag hoppas att dom blir lite större än dom är, ååååå vilka vackra rosor du har, doftar dom lika gott som dom är fina.
Ha det gott
kram

Marita Johansson sa...

Härliga kort och vad tomater du får
Kraaaaam

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så fina dina tomater ser ut, hoppas de kommer att smaka mumma:))
Finurligt med cd-skivan. Hoppas fasanen inte gillar den:))
Tokgillar ditt loppisfynd:))))

Jisses vad dina rosor blommar, jättevackra:))

Dina kort till Elisia och Tess blev urläckra:) Man förstår precis vad de gillar.
Tack för det mumsiga smultronstrået:))

Ha en skön dag imorgon:
Kramizar Marie

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Åh, smultron på strå, väcker barndomsminnen, här finns lite smultron men de växer vid hundpromenaden och de lockar inte!
Tomatplantebladen är kanske goda för en fasan? Det ser ut att bli många tomater att skörda för dig! Vi väntar också med spänning på att våra ska bli färdiga....

Ett sånt fint fat, läckert!
Och korten sen, man ser precis intressena!Jättefina!
Rosen är underbar, skulle jag vilja ha!!!!
Ha en fin helg!
Kram
Carin