Sidor

tisdag 17 mars 2015

Tomatsådden . . . .

. . . . .  är igång. Köksbänken är bästa platsen så här i början. Hoppas att de gror fint. Jag sår ett par frön i varje liten kruka , men omskolar sedan en och en i större krukor. 
Det brukar bli många tomatplantor både till oss själva, familjen  och till vänner. 
Visar er efterhand såklart.


ÅH vilken födelsedag jag fick , i två dagar faktiskt. Tack för alla hälsningar jag fick från er här inne , på sms eller på Instagram. 

Vilka fantastiska blommor som nu står och gläder mig .

Kolla här !!!



Och har man scrapkompisar så dimper det ner scrappade kort i olika stilar. Jättefina ! 


Det här kortet är gjort på ett speciellt sätt med hjälp av ett resestrykjärn och vax. Mönstret kan bli hur olika som helst beroende på hur man för strykjärnet över papperet.

Spännande teknik !


 Nu har jag också ännu en bokmärkesbok till hjälp att sortera mina bokmärken. 

Att samla bokmärken har jag pysslat med i perioder sen 70talet. 
Förr fanns det en unik pappershandel i Kalmar som hette Kullzéns, där man kunde köpa de där speciella kartorna som idag är samlarobjekt. 
När ägarinnan dog 1985 såldes hela lagret ut i olika omgångar, bl.a. på auktioner och gissa vem som var där !!!! 
Vill du läsa historien om Signe Kullzèn och hennes bror, som är en unik och mycket intressant  läsning,

så kolla in HÄR 

 Idag är deras hem ett mycket populärt café i Kalmar. 
Skulle kunna berätta mycket om detta. Det får nog bli ett särskilt inlägg tror jag. 


Just nu har jag fastnat i att försöka  pussla ihop ofullständiga kartor. Det är ofta det som är tjusningen med samlandet. . . . . att leta . Så har du egna gamla bokmärken som ligger och dräller eller får syn på gamla bokmärken , så är jag intresserad. 


Veckans julkort kommer här. Det finns en tidning som heter MAKING CARDS som finns att köpa i Sverige. Den innehåller förslag på kort + motiv och papper till deras förslag. Sen kan man själv tillföra det där lilla extra. Ett bra alternativ när inspirationen tryter. Annars med förresten.


Solen skiner så vackert idag , men det är "attans" så kallt. Vi fixar inomhus Ajax och jag och hoppas på värme snart. 

O......jippi i em är det stickcafé !!!!

9 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Vaxkortet är så läckert tycker jag.
Så nu har du också fått ner dina tomatfrön. Alla mina olika sorter har kommit upp nu, många är frön ifrån dig.
Jag ska också på stickcafé ikväll.
Kram!

myrica sa...

Så fina kort och blommor, det är så fint när man fyller för man får ofta en massa fina blommor.
Så härligt det ser ut med tomat "lådan"
Jag gillar när man sår och man väntar på dom små gröna skotten, trevligt.
Jag har oxå flera stycken Bokmärken sedan jag var liten dom ligger i en ask, man skulle nog sätta in dom.
Ha en bra dag
kram

Huset bakom lindarna sa...

Tack än en gång för tomatfröna du ordnade åt mej. Tyvärr har de inte kommit i jorden ännu, men jag känner att jag måste ta mej i kragen o få till det snarast. Saker som jag helst bara vill förtränga men inte kan eller förmår har hänt och nu har jag dessutom fått en tid hos veterinären i morgon åt voven som troligen har livmoderinflammation.
Men solen skiner!
Kram/Finas mammis

Maja sa...

Härliga kort och vilken underbar butik det måste ha varit den med bokmärkena och en massa annat! Hade varit en upplevelse att få besöka den!
Lycka till med dina tomatfrön! Hoppas nu jag kan kommentera... har haft strul med det!
Kram

PetterCarins lilla pysselvrå. sa...

Så fina blommor och kort som du fått, roligt att fylla år!

Roligt med bokmärken, tyvärr gav jag bort mina gamla bokmärken till en liten tös för många år sedan. Kunde varit roligt att haft kvar dem....
Julkortet var fint, så skulle man göra, ett i veckan.
Spännande att få se vad för spännande tomatsorter du har i år?

Ha en fortsatt fin vecka, kram, Carin

Black Iris sa...

Vad många härliga inlägg jag missat här, men nu har jag läst ikapp mig :)
Jag beundrar ditt tålamod med tomatodlingen. Verkar för pilligt för mig.
Vad heter du på Instagram? Jag heter mafe0011

Kram Maidi

nattugglan sa...

Så fina blommor o kort..o jag kollade bakåt..ugglekortet va ju för häftigt! Fina tapeter..o spisen..en sån har mina föräldrar också som de eldar i varje dag...;O))

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Eva!
Så kul att dina tomatplantor tagit sig:))
Underbara blommor du fick på din födelsedag och vackra kort oxå:))
Kul att du sparat dina bokmärken:)) Jag har garanterat mina kvar oxå nånstans. Jag vet att jag har kvar mina servetter jag samlade och bytte med när jag var liten:)) Brukar ta fram dem och titta på dem lite då och då:)

Vackert julkort du gjort oxå:) Du är duktig som håller på med dem:))

Må så gott
Kramizar Marie

Elin sa...

Så fint julkort du gjort! Det gäller att börja i tid :)